Öppet för järnväg Piteå-Skellefteå

Pengarna saknas. Men det kan ändå bli byggstart av en järnväg mellan Piteå och Skellefteå före 2022. Allt hänger nu på näringslivet, kommunerna och regionerna. Det menar regeringen.

LULEÅ 2010-03-31 06:00
I den nationella infrastrukturplanen för 2010-2021 öppnas dörren för en byggstart av Norrbottniabanan och då sträckan Piteå-Skellefteå.
"Trafikverket får även i uppdrag att tillsammans med regioner och näringslivsintressenter pröva förutsättningarna för medfinansiering av en järnvägsförbindelse mellan Piteå och Skellefteå" lyder skrivelsen.
-Jag ser det här som en halv seger. Regeringen är beredd att bygga banan under nästa planperiod om den blir medfinansierad, säger Frank Nilsson, Centerpartiet, presstalesman för näringsminister Maud Olofsson.
Viljan avgör
Det är enligt regeringen viljan till medfinansiering som avgör om sträckan Piteå-Skellefteå börjar att byggas under perioden fram till och med 2021.
- Nu är det upp till näringsliv, kommuner och regioner att öka engagemanget lokalt och hitta pengar till medfinansiering. Gör man det så kommer regeringen att skjuta till resten av pengarna, säger Frank Nilsson.
Hur stor måste medfinansieringen bli?
- Det kan jag inte ge ett svar på i dag.
Klart är att regeringen i sin nationella plan har 13 miljarder kronor som ännu inte är fördelade. Men regeringens pengar kan också tas från annat håll om medfinansieringen ordnas.
Varför kan inte regeringen skjuta till pengar för hela bygget av Norrbottniabanan?
- Via medfinansiering får man ut mer av skattebetalarnas pengar. Vi har valt en modell där medfinansiering ingår vid stora projekt, exempelvis förbifart Stockholm och Umeå.
Frank Nilsson ser det som avgörande att få med näringslivet på tåget.
- Norrbottniabanan är jätteviktig för att basindustrin ska få ut sina produkter och för att Norrland ska ses som en resurs. Vill basindustrin ha Norrbottniabanan så är det möjligt om man är beredd att betala, säger Frank Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om