"Trafikverket får även i uppdrag att tillsammans med regioner och näringslivsintressenter pröva förutsättningarna för medfinansiering av en järnvägsförbindelse mellan Piteå och Skellefteå" lyder skrivelsen.
-Jag ser det här som en halv seger. Regeringen är beredd att bygga banan under nästa planperiod om den blir medfinansierad, säger Frank Nilsson, Centerpartiet, presstalesman för näringsminister Maud Olofsson.
Viljan avgör
Det är enligt regeringen viljan till medfinansiering som avgör om sträckan Piteå-Skellefteå börjar att byggas under perioden fram till och med 2021.
- Nu är det upp till näringsliv, kommuner och regioner att öka engagemanget lokalt och hitta pengar till medfinansiering. Gör man det så kommer regeringen att skjuta till resten av pengarna, säger Frank Nilsson.
Klart är att regeringen i sin nationella plan har 13 miljarder kronor som ännu inte är fördelade. Men regeringens pengar kan också tas från annat håll om medfinansieringen ordnas.
Frank Nilsson ser det som avgörande att få med näringslivet på tåget.
- Norrbottniabanan är jätteviktig för att basindustrin ska få ut sina produkter och för att Norrland ska ses som en resurs. Vill basindustrin ha Norrbottniabanan så är det möjligt om man är beredd att betala, säger Frank Nilsson.