Inga neddragningar i busstrafiken i länet

Det blir sannolikt inga nya neddragningar i busstrafiken i länet under innevarande år. Det konstaterar Länstrafiken Norrbotten, som på måndagen hade inbjudit till presskonferens i Luleå för att berätta att man åter fått högsta betyg av allmänhet och kunder när det gäller bekvämlighet, pålitlighet med mera.

Elisabeth Eriksson, marknadsansvarig, och Arne Andersson, vd i Länstrafiken Norrbotten, konstaterar att man  har landets mest nöjda kollektivtrafikresenärer.

Elisabeth Eriksson, marknadsansvarig, och Arne Andersson, vd i Länstrafiken Norrbotten, konstaterar att man har landets mest nöjda kollektivtrafikresenärer.

Foto: Rolf Hallgren

LULEÅ 2010-01-26 06:00
Det har funnits farhågor för ytterligare neddragningar i busstrafiken i länet under 2010, men dessa ser dessbättre ut att inte besannas. Det berättar Arne Andersson, vd i Länstrafiken samt Bussgods i Norrbotten.
En bidragande orsak kan vara den nya finansieringsmodell som införts för länstrafiken och som innebär att varje ägare ansvarar för "sin" trafikekonomi. Varje kommun väljer vilken trafik man ska ha och finansierar själv underskottet. Landstinget ansvarar för stomlinjerna som går mellan länets kommuncentra.
Tydligare koppling
- Tack vare den nya finansieringsmodellen blir det en tydligare koppling mellan ens egen ekonomi och den trafik man får levererad, säger Arne Andersson.
En annan positiv sak är att Bussgods bidrag blir bättre än väntat.
Återigen hamnar Länstrafiken Norrbotten AB i topp i kvalitets- och attitydundersökningen Kollektivtrafikbarometern, där samtliga 21 länstrafikbolag och tre lokaltrafikbolag (bland annat Luleå Lokaltrafik, som också får högsta betyg) i Sverige ingår. Kunder och allmänhet i åldern 15-75 år, det handlar om sammanlagt 1 000 intervjuer, har besvarat 22 olika frågor utifrån en femgradig skala.
Länstrafiken Norrbotten får högsta betyg bland länstrafikbolagen beträffande frågeställningar som hållplatser och stationer, fordonen, bekvämlighet, pålitlighet, trygghet, information vid förseningar och stopp, lyhördhet för synpunkter samt "undvika stress" och "socialt och trevligt".
Kan bli mer lyhörda
- 49 procent av kunderna (39 procent året innan) och 37 procent av allmänheten instämmer helt eller delvis i i påståendet att vi är lyhörda för synpunkter. Det är det bästa resultatet bland landets samtliga länstrafikbolag. Men jag tycker ändå att det är i underkant, det får gärna bli fler som uppfattar oss som lyhörda, säger Arne Andersson självkritiskt.
Bolagets kärnvärden är pålitligt, tryggt, bekvämt och enkelt. I sistnämnda kategori kommer man på andra plats bland kunderna och på tredje plats bland allmänheten jämfört med övriga bolag som ingår i undersökningen. I de tre förstnämnda kategorierna är man etta.
Svagheterna är "nära till hållplats", "avgångstiderna passar" samt "linjerna går bästa vägen".
Dessa svagheter hänger samman med att Norrbotten är ett stort och glesbefolkat län, påpekar Länstrafikens vd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om