– Vi har varit i Alta i nio år och verksamheten växer hela tiden, säger Kallaxflygs vd Sven Stenvall.
Han förklarar att utvecklingen gör att företaget nu byggeren ny hangar för tio miljoner kronor.
– Vi behöver den för de två helikoptrar som är stationerade där. På sikt ska vi öka både antalet tjänster och antalet helikoptrar. Allt måste flygas eftersom landskapet ser ut som det gör, säger Jocke Öberg, pilot, flyginstruktör och blivande vice vd.
Verksamheten i Norge drivs i eget bolag, Kallaxflyg A/S.
Bolaget bildades år 1998 som dotterbolag till Stenvalls trä AB där Sven och Folke Stenvall tillsammans med systern Anna Flink, beslöt att starta flygbolag.
Under åren har flera bolag köpts upp. 2015 förvärvades Kallaxflyg Westhelikopter AB med sex helikoptrar, vilket bidrog att Kallaxflyg är Sveriges ledande företag i sin bransch med 14 helikoptrar i flottan. De blir 15 nästa år eftersom Kallaxflyg köpt en ny "Ekorre" för 20 miljoner kronor. Den levereras från tillverkaren Airbus till våren.
Sven Stenvall säger att det är de ständigt ökande uppdragen som gör att Kallaxflyg fortsätter investera.
Just nu flyger en helikopter i norra Finland för att skogsgödsla och sprida aska i skogen.
– Under året kommer vi att sprida 7 000 ton gödsel och 4 500 ton aska. Vi ska vara där resten av året och fortsätter till våren, säger Sven Stenvall.
Annars är uppdragen varierande. De handlar om allt från rendrivning, till björnmärkning, lavinsprängningar, till transport av gods och turister. I år beräknas helikoptrarna avverka 6 000 flygtimmar.
Nästa år ska Sven Stenvall ge sig ut på ytterligare en expedition till Arktis för att flyga forskare och materiel ut på isen under fyra–fem veckor.
– Jag tror att det är min trettonde expedition, säger Sven Stenvall och ser glad ut.
Under åren har Kallaxflyg också utvecklat en meriterad flygskola.
– Den är en del av Proflight som bland annat utbildar piloter inom sjöräddningen och polisen. Vi utbildar 15–20 piloter varje år, säger Jocke Öberg.
En del piloter går till andra aktörer, men främst är flygskolan till för att säkra tillgången på piloter för Kallaxflyg.
– De som börjar hos oss får arbeta från grunden, från jobb på marken till att de får börja flyga, säger Jocke Öberg.
Kallaxflyg har egen flygverkstad som servar bolagets, men också andra bolags helikoptrar. Sven Stenvall och Jocke Öberg förklarar att alla helikoptrar i hela världen ska byta radiosystem nästa år.
– Vi ska byta i våra egna men vi ska också byta i andra bolags helikoptrar. För att klara det har vi anställt Lars Lind som är specialist på flygelektronik, säger Sven Stenvall.