Vädret satte stopp på torsdagen, men fredag lättade två helikoptrar från Kallaxflyg för att flyga till Göteborg och landa på isbrytaren Oden. Fartyget är anpassat för att köra i arktiska miljöer och nu är Grönland målet.
– Vi kommer att vara borta i fem veckor,säger Sven Stenvall, som uppger att Oden avgår från Göteborg i slutet av juli.
Forskarna kommer från Polarinstitutet. Dessutom är ett amerikanskt forskarteam med för att borra och göra vetenskapliga undersökningar i en glaciär på västra sidan av Grönland.
– Uppdraget handlar om att flyga ut utrustning och personal, säger Sven Stenvall, som berättar att Kallaxflyg sätter in så kallade "Ekorrar" i flyguppdragen.
De ska bemannas av Sven Stenvall och kollegan Johan Balak. Dessutom ska teknikern Nils Ericsson serva de maskiner som får isbrytaren Odens stora helikopterdäck som bas.
Gott om bränsle
– Oden har en stor helkopterplatta och 30 kubikmeter bränsle ombord, så det kommer inte att fattas drivmedel, säger Sven Stenvall, som säger att uppdrag i arktiska miljöer blivit en viktig nisch för Kallaxflyg.
– Hittills har vi deltagit i ett tiotal expeditioner, säger Sven Stenvall, som var i Antarktis under 2011 med Oden.
– Och vi har varit fyra gånger vid Nordpolen, säger vd:n, som berättar att flygbolaget kom in på banan efter att han blev kontaktad av Odens befälhavare Anders Backman som frågade om Kallaxflyg kunde följa med på en artisk expedition.
– Jag tvekade aldrig, säger Sven Stenvall, som sedan dess blivit en rutinerad arktisk flygare med specialitét att flyga i ibland svåra miljöer med oväder och dimma.
– Men vi har högt säkerhetstänk. Är det dåligt väder lyfter vi inte.
Till Svalbard
Sejouren på Grönland varar fram till i september. Då flyger han och Balak hem. Helikoptrarna blir kvar på Oden eftersom den kommer att stäva upp till Svalbard för nya forskningsuppdrag.
– Där kommer vi att flyga hem en av våra helikoptrar och ta in en norsk som vi hyrt in, säger Sven Stenvall, som uppger att uppdraget på Svalbard går ut på att assistera ett forskningsteam från Trondheim.
Kallaxflyg har fullt upp och har efter köpet av Westhelicopter i Luleå också täckning i Sydsverige.
Företagets baser ligger på Långnäs, i Alta i Norge, dessutom i Kiruna, Abisko och Nikkaluokta, enbart där har Kallaxflyg sex maskiner.
Förra året var omsättningen 47 miljoner kronor med 15 anställda och Sven Stenvall vill att Kallaxflyg växer. Det väntas inga fler företagsköp nu, men vd:n vill öka antalet helikoptrar och anställa fler.
– Vi vill öka verksamheten på alla fronter. För det behöver vi fler piloter, och där är det en styrka att vi har en egen flygskola,säger Sven Stenvall.