– Snö på marken är oerhört mycket farligare för cyklister än för bilister. Därför är det viktigt att kommunen prioriterar snöröjning av cykelbanor minst lika högt som bilvägar. Men ofta brister det längs cykelstråken, något som våra medlemmar ständigt vittnar om, säger Anders Drougge, ordförande i Cykelfrämjandet.
Minskad trängsel
Enligt SIFO så vintercyklar i dag 18 procent av svenskarna minst en gång i veckan, och dubbdäcksförsäljningen slår rekord för varje vinter enligt branschorganisationen Svensk cykling. Detta leder till minskad trängsel både på vägarna och i kollektivtrafiken. Förbättringar kan skönjas, men trots det vittnar många cyklister om stora brister i snöröjningen med snömodd, vallar över cykelbanor eller att snöröjarna är rädda om skoporna och lämnar kvar 4 till 5 centimeter snö.
Luleå, Jokkmokk, Övertorneå, Gällivare, Kalix och Arjeplogs kommuner svarade alla att snöröjningen av gång- och cykelbanor var högre prioriterad än för bilvägarna.
Tung och blöt snö
Eva Wikström, avdelningschef på teknik och gator på kommunen, säger att man har samma prioritering på bilvägar som på gång- och cykel vägar men att man vid visst väglag väljer att prioritera gång- och cykelvägar högre.
– När det kommer tung och blöt snö där vi bedömer att det blir svårt att ta sig fram på gång- och cykelvägar så väljer vi att prioritera upp det, säger hon.
Undersökningen bygger på en enkät riktad till landets kommuner, genomförd av Agenda PR på uppdrag av Cykelfrämjandet.