I årets satsning medverkar artister som remixat sina låtar för att lyfta frågan om att testa sig för klamydia.
Inom musikkulturen är det många låtar som beskriver relationer och sex. Det kan handla om passion, förförelse, svek, lust eller lycka. Men, det är sällan som säkrare sex eller vikten av att testa sig finns med i låttexter. Därför har fyra artister remixat sina låtar, så att de på ett eller annat sätt belyser könssjukdomen klamydia och uppmanar alla som haft oskyddat sex att testa sig. Medverkande artister är: Scotts, Ida Redig, Zacke samt Linda Pira. Under kampanjtiden 29 september – 30 november 2014 kommer de att twittra, instagramma, facebooka, blogga och på olika sätt tala med sina fans om testning samt spela sina remixade låtar.
Minska smittrisken
– Kampanjen vill belysa vikten av att känna sin "klamydiastatus" för att kunna få behandling, minska risken för att smitta andra och för följdsjukdomar. Tanken är att artisternas remixade låtar lyfter frågan om vikten av att testa sig för klamydia och få fler unga, särskilt unga män, att testa sig säger Maya Bergström Wuolo, folkhälsoplanerare vid Norrbottens läns landsting.