Lagen om eftersupning innebär förbud mot att dricka alkohol sex timmar efter en bilfärd som kan leda till en utredning om trafiknykterhetsbrott.
– Äntligen, vi har kämpat för en sådan lag i mer än 30 år, säger MHF:s Arne Winerdal.
2011 skickade en enhällig riksdag en beställning till regeringen på en lag, som ska kriminalisera så kallad eftersupning. Idag slipper ett betydande antal rattfyllerister straff eftersom de hävdar att de inte var berusade när de körde fordonet utan istället druckit alkoholen efter trafikolyckan.
Trafiknykterhetsbrott
– Lagförslaget innebär att det blir förbjudet att dricka alkohol upp till sex timmar efter en bilfärd, som kan leda till en utredning om trafiknykterhetsbrott, säger hovrättsrådet Susanne Kvaergaard, som tagit fram det nya lagförslaget på uppdrag av justitieminister Beatrice Ask.
Straffet för den som ertappas blir detsamma som idag gäller vid trafiknykterhetsbrott: böter eller fängelse.
Tveksam till lagen
I Norge har en lag mot eftersupning funnits i över 50 år, men i Sverige har det ansetts strida mot rättssäkerheten. Även regeringens utredare Susanne Kvaergaard är själv tveksam till den nya lagen.
– En sådan lag strider mot en allmän princip som vi tillämpar i Sverige också när det gäller grövre brottslighet än rattfylleri. Det är inte straffbart att i efterhand försöka dölja den kriminella handling som begåtts. En mördare kan till exempel slänga bort mordvapnet utan att det straffas extra. En lagstiftning mot eftersupning är oförenligt med denna princip, säger, Susanne Kvaergaard, som tycker att det räcker med de efterhandskontroller byggda på urinprov och blodprov som Rättsmedicinalverket idag gör när någon hävdar eftersupning.