Flygutsläpp kan minska

Förra året släppte Inrikesflyget till Norrbotten ut 41 000 ton koldioxid, men utsläppen skulle kunna minska till 8 300 ton, om flygplanen tankades med förnybart bränsle.

KAN MINSKA. Flygplans koldioxid kan minska om flygplanen börjar köra på förnybara bränslen, menar Cleantech-företaget SEKAB E-Technology (Arkivbild).

KAN MINSKA. Flygplans koldioxid kan minska om flygplanen börjar köra på förnybara bränslen, menar Cleantech-företaget SEKAB E-Technology (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

Länet2017-12-01 17:10

Det visar en beräkning som Cleantech-företaget SEKAB E-Technology har gjort.

– I dag är det fullt möjligt att flyga på bränsle som är gjort av skog i stället för olja. För att det ska bli verklighet i stor skala krävs politiska initiativ och investeringar i grön teknik, säger Thore Lindgren, vice vd för SEKAB E-Technology i ett pressmeddelande.

Bioflygbränsle kostar i dag tre till fyra gånger mer än fossilt bränsle. Orsaken är att det inte sker någon storskalig produktion.

– Det behövs politiska incitament behövs för att få igång en marknad för förnybart flygbränsle. Sverige har gott om hållbar råvara. Enbart restprodukterna från skogsindustrin räcker och blir över för att förse hela det svenska inrikesflyget med bränsle, säger Lindgren.

Han säger att förnybart bioflygbränsle kan blandas i fossilt flygbränsle. Än så länge är maxgränsen för iblandat biobränsle 50 procent i kommersiellt flyg, men en del militärflygplan flyger redan på 100 procent förnybart bränsle.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om