Rankningen omfattar alla bilar som nyregistrerats under januari–november och baseras på statistik från Trafikanalys.
– Elbilar och elhybrider ökar snabbt i många kommuner, men i Norrbotten är drygt varannan av de nya miljöbilarna snåla dieselbilar. Därför är det bra att drivmedelsbolagen blandar in allt mer förnybar HVO i den fossila dieseln, så att dieselbilarnas utsläpp minskar ytterligare, säger Fredrik Törnqvist, marknadschef för Neste i Skandinavien.
Det skiljer sig en hel del mellan kommunerna i Norrbotten där Arjeplog hade högst andel nya miljöbilar med 21 procent, medan bara 3 procent av Jokkmokks nya bilar är miljöbilar.
Av Norrbottens 620 nya miljöbilar var 259 en elbil eller elhybrid medan 331 var en snål dieselbil. Övriga miljöbilar kan köras på förnybara drivmedel som biogas eller etanol. Även den fossila dieseln innehåller allt mer förnybart drivmedel. I dag blandar vissa drivmedelsbolag in upp till 50 procent HVO i sin fossila diesel.
– Vi hoppas att fler bilproducenter följer efter och godkänner ren HVO till sina dieselbilar. det skulle snabba på omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Bilar som kör på ren HVO kan minska sina utsläpp med upp till 90 procent, säger Fredrik Törnqvist.
Under januari–november i år har totalt 620 miljöbilar registrerats i Norrbotten. Det motsvarar 11,1 procent av de totala nyregistreringarna vilket är lägre än snittet för hela landet som var 16,4 procent. Under 2015 var andelen nya miljöbilar i Norrbotten 10,0 procent.