– Swedish Lapland är på god väg mot målet om fördubblad omsättning och har ökat med 58 procent sedan 2010, säger Erika Mattsson, vd på Swedish LaplandVisitors Board.
"För att tillväxt inom besöksnäring ska ske krävs det entreprenörer som utvecklar och investerar i alltifrån logi till aktiviteter." skriver Swedish LaplandVisitors Board.
– Det fina är att en het reseanledning är oberoende av platsens storlek, det handlar snarare om att ha resurser och förmåga att ta tillvara på platsens unika förutsättningar, en förståelse för drivkrafter för resande och marknadskännedom, säger Camilla Bondareva, destinationsstrateg.
Den kommersiella omsättningen av turismen i Arjeplog var 176 miljoner kronor 2016. I en svensk genomsnittskommun utgörs 50 procent av den totala turistomsättningen kommersiell turism, det vill säga besökare som bor på hotell, stugby, camping och vandrarhem. I Arjeplog är den kommersiella andelen betydligt högre, här ligger den kommersiella andelen på 76 procent. De senaste tio åren har den kommersiella omsättningen ökat med 45 procent.
–Vi som jobbar med destinationsutveckling på Arjeplogs kommun är tacksamma och glada över att jobba tillsammans med våra driftiga företagare. De gör ett fantastiskt jobb med hårt tryck under högsäsong samtidigt som de finner tid för att jobba med utveckling av reseanledningar och ta stora kliv under lågsäsonger, säger Erika Forsberg, destinationsutvecklare på Arjeplogs kommun.