Konsum har stängt, likaså färghandeln, caféet och blomsterhandeln. Men Kent Lundkvists bilverkstad i Kopparnäs nära E4 lever vidare där den mångsidige småföretagaren skapat många verksamheter i den tidigare gamla BP macken.
Den startades 1962-1963 av en Börje Öberg då BP var ett känt bensinmärke i Sverige.
Köptes av Statoil.
– Jag har varit här i 41 år. När jag började 1973 ägdes den av Hans Carlsson, berättar Kent Lundkvist, som gick bilmekanikerutbildning vid Strömbackaskolan.
Efter det arbetade han en period vid dåvarande Assi Kraftliner.
– När jag var där erbjöds jag jobb av Hans Carlsson som drev macken till 1987. Två år senare köptes BP av Statoil och sedan flyttades verksamheten till den nya stationen, berättar Kent Lundkvist.
Då tog han beslut att ta över "BP-stationen" och driva verksamheten vidare.
– Statoil plockade ned bensinpumparna men jag fortsatte med verkstaden. Jag ville inte lägga ned. Vi hade ju gott om jobb, säger Kent Lundkvist, som berättar att nu och då hoppade han in och jobbade i den nybyggda Statoil-.stationen.
Fullbelagd verkstad
Det gör han inte nu. Verksamheten i hans egen "butik" tar all tid. Under åren har han utvecklat flera verksamheter. Det handlar om bilreparationer, byten och försäljning av däck, han har "däckhotell",utför service på små maskiner som gräsklippare och snöslungor. Dessutom, tillverkar den uppfinningsrike mekanikern i Kopparnäs små och stora sparkar.
– Jag kallar de Kopparnässparken. Det brukar bli ett tiotal per år där jag tar hand om gamla medar och bygger nytt. Hittills har jag nog tillverkat ett 100-tal sparkar, säger Kent Lundkvist.
Han beskriver sig själv som en "allt i allo" man i byn.
– Hit kommer folk med olika grejer.Det finns alltid något man kan göra, men jag tar inte på mig svårare saker som motorrenoveringar och sådant. Det har blivit allt mer komplicerat med felsökning.
Inget bullerplank
Hur är det att driva företag på landsbygden?
– Det har hittills varit bra. Jag har trogna kunder som ofta anlitar mig. Det är värdefullt och det är inte så tokigt att ligga nära E4. Ibland kommer det in någon turist som fått punktering och känns det bra att få hjälpa till
Han ser positivt på att E4 får mitträcken även om de norrut skär av infarten till hans verkstad.
– Det blir ändå smidigt. Jag får infart för trafiken söderut och det är bra att den trafikfarliga korsningen byggs bort. Däremot begärde jag att få bullerplank mot fastigheten, men det fick jag inte eftersom jag är företagare, säger Kent Lundkvist i Kopparnäs.