PT har tidigare berättat om bybornas kamp för att få den två mil långa vägsträckan mellan Koler och Åträsk upprustad. Vägen, som är en skolskjutsväg, är guppig med många tjälskador och stora, vassa gropar.
Förra året uppvaktade också Koler Intresseförening kommunalrådet Peter Roslund, (S), om att få hjälp med påtryckning gentemot trafikverket för att en upprustning ska komma till stånd.
I en interpellation krävde sedan Majvor Sjölund, ordförande i intresseföreningen samt även gruppledare för Centern i kommunfullmäktige, svar av Peter Roslund på om några åtgärder vidtagits eller ska vidtas framöver? Men också en så lågt trafikerad väg som den mellan Koler och Åträsk någonsin kan anses vara i så dåligt skick att det motiverar att den prioriteras på en mer trafikerad vägs bekostnad?
Under måndagens kommunfullmäktigesammanträde svarade Peter Roslund på interpellationen:
– Frågor som rör vägar och gator är samhällsbyggnadsnämndens ansvar, det är de som har kontinuerlig kontakt med trafikverket. Personligen blir jag inblandad när det handlar om mer principiella frågor. Vi får varje år också en lista från trafikverket och då får vi även tycka till från kommunledningen innan samhällsbyggnadsnämnden säger sitt, sa Peter Roslund som menade att man från kommunens sida kommer att bevaka frågan och påtala bristerna för trafikverket.
Det närmaste beskedet han fått är att vägen ska upprustas om cirka ett och ett halvt år.
– Blir det planenligt som trafikverket säger kan vi se fram emot en bättre väg under 2018, sa Peter Roslund som dock ansåg att det var svårt att svara på när en väg prioriteras på en annan vägs bekostnad.
– Beroende på trafikmängd, maxhastighet och vilken funktion i samhällets försörjningskedja en väg har, så får olika vägar skilda prioriteringar avseende underhåll och investeringar, sa han.
Det är dock Trafikverket som äger frågan om upprustningen av Kolervägen.
Majvor Sjölund tackade för svaret, men uttryckte skepsis till att vägen verkligen kommer att rustas under 2018.
– Varje år den kommer upp så är det alltid någon annan vägsträcka som är viktigare. Vi har haft stort tålamod, men måttet håller på att vara rågat!
Att byborna själva ska kunna få trafikverket att vidta åtgärder ser hon dock som omöjligt:
– Det behövs en större kraft för att kunna påverka.