TT: Så det ser inte ljust ut?
– Jag vill inte uttala mig om det. Men det har gått ett antal dagar och det är också försvårande när det handlar om att överleva.
TT: Finns det en möjlighet att det existerar en större del av flygplanskroppen?
– Det är spritt över ett ganska stort område, samtidigt verkar det som att en stor del av vrakdelarna är begravda av snö. Det kan tyda på att en lavin gått efter kraschen mot bergssidan. Man pratar om 5–6 meter snö, säger Widholm.
TT: Blir någon begravd av en lavin är det väl sällan den personen överlever mer än ett par timmar?
– Visst, och då har man inte varit inblandad i en flygkrasch innan heller.
Svenska haverikommissionen (SHK) kom till Kiruna på fredagen och arbetar nu tillsammans med experter från norska luftförsvaret och den norska haverikommissionen med att samla in fakta om olyckan. Totalt är det närmare 20 personer som nu är involverade i haveriutredningen, varav sju från den svenska haverikommissionen.
Fyra poliser från den så kallade DVI-enheten Umeå som bland annat har till uppgift att identifiera döda kroppar transporterades till Kebnekaiseområdet från Nikkaluoukta på morgonen.
– Vi transporterade upp dem i morse, säger Peter Niemi vid Lapplands jägaregruppen som bistår räddningsmanskapet. – De ska finnas på plats om det hittas några döda, säger Håkan Alsterlind, chef för polisen i norra Lappland.
DVI står för disaster, victim, identification (katastrof, offer, identifiering)
DVI-personal arbetade bland annat i Thailand efter tsunamikatastrofen.