Kalixprofilens pråm sjönk utanför Umeå: "Otur"

Under natten till tisdag sjönk Kalixentreprenören Roland Strömbäcks pråm i närheten av Holmön utanför Umeå. Efter fyra intensiva dygn har han nu åter tagit sig hem till Båtskärsnäs. 
– Det är sånt som händer oturligt nog. Många har hört av sig och erbjudit hjälp, säger han. 

Det tog tio timmar för pråmen att sjunka.

Det tog tio timmar för pråmen att sjunka.

Foto: Patrik Trädgårdh / Sjöräddningssällskapet

Kalix2025-07-03 13:33

Dramat på sjön drog igång redan under natten mot måndag, då Roland Strömbäck och hans besättning noterade att pråmen gick tungt att dra. Han själv tog den lilla följebåten de hade med sig och åkte runt pråmen för att kontrollera den. 

– Det är fyra lufttankar, två fram och två bak. Jag kollade bara den ena och såg att det var några liter vatten i den, men jag bedömde inte att det var någon fara med det, så vi körde vidare, berättar Roland Strömbäck. 

Besättningen körde på ytterligare några timmar, men de märkte att det blev värre. 

Kalixentreprenören Roland Strömbäck är tacksam mot många branschkollegor som hört av sig visat sitt stöd. Han vet ännu inte hur han ska göra med den sjunkna pråmen. (Arkivbild)
Kalixentreprenören Roland Strömbäck är tacksam mot många branschkollegor som hört av sig visat sitt stöd. Han vet ännu inte hur han ska göra med den sjunkna pråmen. (Arkivbild)

 

Det fanns inte mycket att göra för Sjöräddningssällskapet, som har två pumpar med sig. Men eftersom manluckan redan var under ytan kunde de inte pumpa upp vatten.
Det fanns inte mycket att göra för Sjöräddningssällskapet, som har två pumpar med sig. Men eftersom manluckan redan var under ytan kunde de inte pumpa upp vatten.

– Det såg ut som att det svallade upp på färjan, det måste ha kommit in vatten via avluftningsrören som finns på varje lufttank. Vi satte in pumpar och tömde en av lufttankarna på några hundra liter vatten – då fick pråmen slagsida. 

Vid det laget nådde vattennivån upp till pråmens manlucka. Strömbäck kontaktade sjö- och flygräddningscentralen som larmade ut Sjöräddningssällskapet samt Sjöfartsverkets lotsbåt. 

– Men de kunde inte göra någonting, säger han. 

Pråmens bakre hörn började resa sig och Strömbäck kopplade loss bogserbåten. 

– Vi kopplade på det hörnet som rest sig lite och tänkte att vi skulle försöka dra den till grundare vatten, men vi kom bara 400 meter. Det var bara att koppla loss den och låta den sjunka, säger Roland Strömbäck. 

Kustbevakningen har enligt uppgifter från medier i Västerbotten bärgat de två farmartankarna som fanns på pråmen.
Kustbevakningen har enligt uppgifter från medier i Västerbotten bärgat de två farmartankarna som fanns på pråmen.

Pråmen sjönk tidigt tisdag morgon. 

– Det tog tio timmar innan den sjönk, men Kustbevakningen var tio timmar bort, säger Strömbäck. 

Han är inte kritisk till personerna som kom till undsättning, men han är kritisk till att han inte kunde få någon hjälp med att rädda egendomen

Strömbäck berättar att pråmen var i gott skick. Han tror vatten tagit sig in via lufttankarnas avluftningsrör.
Strömbäck berättar att pråmen var i gott skick. Han tror vatten tagit sig in via lufttankarnas avluftningsrör.

 

Pråmen sjönk med nosen först, sedan slog den runt innan den sjönk till botten.
Pråmen sjönk med nosen först, sedan slog den runt innan den sjönk till botten.

Roland Strömbäck driver Kalix skogstjänst och var på väg till Norrtälje för att utföra jobb. Med sig på pråmen hade han bland annat två bilar och telefonstolpar samt två farmartankar med diesel. I samband med olyckan läckte diesel ut i vattnet och Kustbevakningen har nu inlett en förundersökning om brott. 

– Jag är inte så bekymrad över det. Farmaren är bärgad nu, det var inte mycket som läckte ut, säger Roland Strömbäck. 

Han är mer bekymrad över pråmen och bilarna som nu ligger på havets botten. 

– Jag vet inte hur jag ska göra nu, jag måste kolla upp om det är värt att bärga den.

I en tidigare version av den här artikeln sade Rolande Strömbäck i ett citat att: "Sjöräddningen hade inte ens en pump". Den uppgiften är felaktig och borttagen från artikeln. Det framgick också att det var Sjöräddningssällskapet som kom med två båtar, även det var felaktigt. Det var en båt från sjöräddningen samt Trafikverkets lots. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!