Dramat på sjön drog igång redan under natten mot måndag, då Roland Strömbäck och hans besättning noterade att pråmen gick tungt att dra. Han själv tog den lilla följebåten de hade med sig och åkte runt pråmen för att kontrollera den.
– Det är fyra lufttankar, två fram och två bak. Jag kollade bara den ena och såg att det var några liter vatten i den, men jag bedömde inte att det var någon fara med det, så vi körde vidare, berättar Roland Strömbäck.
Besättningen körde på ytterligare några timmar, men de märkte att det blev värre.
– Det såg ut som att det svallade upp på färjan, det måste ha kommit in vatten via avluftningsrören som finns på varje lufttank. Vi satte in pumpar och tömde en av lufttankarna på några hundra liter vatten – då fick pråmen slagsida.
Vid det laget nådde vattennivån upp till pråmens manlucka. Strömbäck kontaktade sjö- och flygräddningscentralen som larmade ut Sjöräddningssällskapet samt Sjöfartsverkets lotsbåt.
– Men de kunde inte göra någonting, säger han.
Pråmens bakre hörn började resa sig och Strömbäck kopplade loss bogserbåten.
– Vi kopplade på det hörnet som rest sig lite och tänkte att vi skulle försöka dra den till grundare vatten, men vi kom bara 400 meter. Det var bara att koppla loss den och låta den sjunka, säger Roland Strömbäck.
Pråmen sjönk tidigt tisdag morgon.
– Det tog tio timmar innan den sjönk, men Kustbevakningen var tio timmar bort, säger Strömbäck.
Han är inte kritisk till personerna som kom till undsättning, men han är kritisk till att han inte kunde få någon hjälp med att rädda egendomen.
Roland Strömbäck driver Kalix skogstjänst och var på väg till Norrtälje för att utföra jobb. Med sig på pråmen hade han bland annat två bilar och telefonstolpar samt två farmartankar med diesel. I samband med olyckan läckte diesel ut i vattnet och Kustbevakningen har nu inlett en förundersökning om brott.
– Jag är inte så bekymrad över det. Farmaren är bärgad nu, det var inte mycket som läckte ut, säger Roland Strömbäck.
Han är mer bekymrad över pråmen och bilarna som nu ligger på havets botten.
– Jag vet inte hur jag ska göra nu, jag måste kolla upp om det är värt att bärga den.
I en tidigare version av den här artikeln sade Rolande Strömbäck i ett citat att: "Sjöräddningen hade inte ens en pump". Den uppgiften är felaktig och borttagen från artikeln. Det framgick också att det var Sjöräddningssällskapet som kom med två båtar, även det var felaktigt. Det var en båt från sjöräddningen samt Trafikverkets lots.