I takt med att Sverige sekulariserats och lÀkarvetenskapen tagit form och fÄtt spridning har vÄra riter för att motverka och bota sjukdomar förÀndrats.
De mer traditionella religiösa riterna har, i Sverige, fĂ„tt stryka pĂ„ foten â medan nya slags riter har vuxit fram.
Det kan till exempel handla om olika renlighetsritualer, berÀttar Marja-Liisa KeinÀnen, docent vid Stockholms universitet och expert pÄ religionshistoriska perspektiv pÄ epidemier och sjukdomar.
ââJag tĂ€nker pĂ„ en bild jag sĂ„g i en tidning i april dĂ€r tankbilar spolade gator med desinfektionsmedel, samtidigt som en lĂ€kare uttalade sig om att det inte var helt rationellt eftersom vi inte kĂ€nner till mekanismerna bakom viruset, sĂ€ger Marja-Liisa KeinĂ€nen.
Obligatoriska bönedagar
AnvÀndningen av munskydd Àr ett annat exempel, enligt Marja-Liisa KeinÀnen, eftersom debatten om munskyddens effektivitet fortfarande debatteras.
ââDet kan ses som en medicinsk ritual som ska skydda oss mot den hĂ€r faran. Det skĂ€nker nĂ„gon sorts kĂ€nsla av kontroll som ger oss trygghet.
Redan pÄ 1600-talet hade man i Sverige tydligt klart för sig hur, bland annat, olika farsoter, krig och kalla vintrar skulle avhjÀlpas. DÄ var lösningen bönedagar.
ââMan sĂ„g pandemier som Guds straff mot ett olydigt folk. DĂ„ gĂ€llde det att genom olika religiösa ritualer försöka blidka Gud genom bön, bot och bĂ€ttring, sĂ€ger Marja-Liisa KeinĂ€nen.
Mellan 1710 och 1711 dÄ Sverige var hÄrt drabbat av pest ordnades bönedagar fyra gÄnger per Är. NÀrvaro i kyrkan var obligatorisk och den som uteblev straffades.
Magi och trolldom
Vid den hÀr tiden Àgnade sig folk Àven Ät andra magiska ritualer, som inte var kopplade till kyrkan. En sÄdan ritual kunde gÄ ut pÄ att göra upp gnideld pÄ midsommardagen. Alla gamla eldar i hushÄllen skulle dÄ slÀckas, och man skulle göra upp en ny eld genom gnidande.
ââJag har sett flera rĂ€ttegĂ„ngsprotokoll frĂ„n slutet av 1600-talet dĂ€r folk har stĂ€llts inför rĂ€tta för bruket av gnideld. Det sĂ„gs som trolldom eller befarades ha anvĂ€nts i sĂ„dana sammanhang. Man fick böta för det, berĂ€ttar Marja-Liisa KeinĂ€nen.
Andra exempel pÄ historiska ritualer var att företrÀdare för varje hushÄll samlades hos en person som dött i pest och lade varsin hand pÄ liket i syfte att stilla sjukdomen. Vi vet dock inte hur vanligt förekommande det var.
PrÀstens viktiga roll
Smittkoppor Àr en annan epidemi som plÄgat mÀnskligheten under mÄnga Ärhundraden. Vaccinationen kom i gÄng i Sverige i början av 1800-talet, och dÀr spelade kyrkan och prÀsterna en viktig roll.
ââPrĂ€sten noterade i husförhörslĂ€ngden om man varit sjuk i smittkoppor, och jag antar att de ocksĂ„ markerat om man vaccinerat sig, Ă„tminstone framgĂ„r det av finska husförhörslĂ€ngder, sĂ€ger Marja-Liisa KeinĂ€nen.
Genom lÀngderna kunde man dokumentera sjukdomssituationen och -utvecklingen och rapportera vidare.
Religion och vetenskap
Naturliga och religiösa förklaringsmodeller existerade parallellt med varandra redan under 1600-talet, och sÀkert Àven innan dess, berÀttar Marja-Liisa KeinÀnen.
Parallellt med böndagar och andra religiösa tillstÀllningar undvek man kontakt med de smittade, de som hade rÄd reste bort frÄn smittade omrÄden. MÀnniskorna fick inte röra sig fritt under epidemin utan skulle hÄlla sig hemmavid för att inte sprida smittan.
ââJag har en svensk ögonvittnesÂskildring frĂ„n pestens Istanbul frĂ„n början av 1700-talet, dĂ€r personen berĂ€ttar att folk isolerade sig, gatorna var tomma. NĂ„gra bestĂ€llde matleveranser hem och leveransen lĂ€mnades utanför porten. Efter att ha varit ute hĂ€ngde man sina ytterklĂ€der ute i solen, berĂ€ttar Marja-Liisa KeinĂ€nen och tillĂ€gger:
ââMan kĂ€nner igen en hel del av dessa Ă„tgĂ€rder i dag.