De samlar alla vÀrldens spel: "Konstant julafton"

VÀrldens största spelarkiv Àr under uppbyggnad i Sverige. Ett Är in i projektet börjar en ambitiös framtid ta form.
–Visionen Ă€r att vi ska dela med oss. Kanske museum, utstĂ€llningar eller öppet hus. Spelen ska spelas, sĂ€ger David Boström, vd pĂ„ Embracer Games Archive.

Jukka Kovalainen, teknisk ingenjör pÄ arkivet med en Magnavox Odyssey, den första kommersiellt tillgÀngliga spelkonsolen frÄn 1972.

Jukka Kovalainen, teknisk ingenjör pÄ arkivet med en Magnavox Odyssey, den första kommersiellt tillgÀngliga spelkonsolen frÄn 1972.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Spel2023-04-02 12:50

En kort bilfÀrd utanför Karlstads stadskÀrna, bland Ätervinningscentraler och plÄtverkstÀder, ligger en lagerlokal som inte Àr öppen för allmÀnheten men som innehÄller varje spelfantasts dröm; hyllmeter och Äter hyllmeter av spel till alla tÀnkbara format.

Spelkoncernen Embracers arkiv har existerat i lite mer Àn ett Är och den lÄngsiktiga planen Àr att vÀxa tills det innehÄller alla spel som nÄgonsin getts ut fysiskt pÄ den kommersiella vÀrldsmarknaden. Men ambitionen för de som driver arkivet Àr Àn större:

– Vi tĂ€nker ju att det inte finns nĂ„got slut. Det hĂ€r ska bevaras. Vi Ă€r lĂ„ngsiktiga och tĂ€nker att nĂ„gra tar över efter oss nĂ€r vi gĂ„r i pension om förhoppningsvis mĂ„nga Ă„r. Men vi vill ocksĂ„ att folk ska kunna ta del av spelen. Forskare, skolklasser och utvecklare – att de ska kunna komma hit och spela, sĂ€ger David Boström.

Boström poÀngterar att han Àr medveten om att ambitionen att samla ett exemplar av alla spel som fysiskt getts ut lÀtt kan framstÄ som kaxig och ouppnÄelig. Han sÀger dock att det Àr skillnad pÄ den överskÄdliga framtiden och senare ambitioner.

– I dag har vi ungefĂ€r 60 000 objekt. Det Ă€r inte fullt Ă€n. Men vi har en del kompletta set. Det Ă€r fĂ„ stĂ€llen pĂ„ jorden du kan gĂ„ och se alla spel som slĂ€pptes till ett specifikt system.

Konstant julafton

Embracer Games Archive började med den privata samlingen av spel som moderbolagets vd Lars Wingefors fÄtt ihop genom Ärtionden i branschen. DÄ var allt samlat i oorganiserade lÄdor som tog upp stora delar av arkivets yta. Nu Àr det prydligt ordnade rader av spelhistoria.

– Det var vĂ€l hundra pallar ungefĂ€r, med tusentals lĂ„dor bara fyllda med spel. Att packa upp allt det, det var nog bland den bĂ€sta tiden i vĂ„ra liv, sĂ€ger David Boström och fĂ„r medhĂ„ll frĂ„n Natalia Kovalainen, chefsarkivarie:

– Det kommer nog att vara nĂ„gonting som vi alltid kommer att bĂ€ra med oss. Den hĂ€r upplevelsen av konstant julafton nĂ€stan.

Arkivet har för nÀrvarande fem anstÀllda, med ytterligare tvÄ tjÀnster pÄ gÄng att tillsÀttas. Men trots alla titlar nÀra till hands blir det inte mÄnga spelpauser för de anstÀllda.

– Vi har haft fullt upp. Det ska bli skönt att fĂ„ in fler, som kan katalogisera. Sedan kommer vi börja med databasen ocksĂ„, den digitala dĂ€r vi ska lĂ€gga in alla spel. Det Ă€r ett stort steg, sĂ€ger David Boström.

FörÀlskade prylar

Att samla spel som företag skiljer sig föga förvÄnande frÄn verkligheten för den som samlar privat.

– Mycket bygger pĂ„ kontakter. För att komma över sĂ„dant som inte redan hamnat pĂ„ Ebay eller liknande. Vi har exempelvis en jĂ€ttefin samling hĂ€r frĂ„n Österrike, frĂ„n en privatperson som samlat i fler decennier och hade allt i sitt hem men som nĂ„dde en punkt dĂ„ det fick rĂ€cka. Att vi dĂ„ kunde ta över hela samlingen tilltalade honom. Det sparar ocksĂ„ oss hundratals timmar att pĂ„ det sĂ€ttet kunna fĂ„ allt pĂ„ ett brĂ€de, sĂ€ger David Boström.

– Proveniensen Ă€r viktig. Att hĂ„lla reda pĂ„ varifrĂ„n ett spel kommer och dess historik. Jag föredrar att se det som förĂ€lskade prylar. Etiketter eller prislappar tillför nĂ„gonting, det kan berĂ€tta om prislĂ€get dĂ„, eller att ett spel sĂ„lts pĂ„ den lokala leksaksaffĂ€ren som nu Ă€r nedlagd, sĂ€ger Natalia Kovalainen.

Att arkivet fokuserar enkom pÄ fysiskt utgivna spel, konsoler och tillbehör innebÀr ocksÄ att vissa exemplar behöver lite extra omvÄrdnad.

– Mycket av det hĂ€r Ă€r kretskort. De hĂ„ller sĂ„ lĂ€nge de inte fĂ„r in ljusslĂ€pp. VĂ€rre Ă€r det med andra, som Commodore 64, som har magnetiska band. De fĂ„r vi hĂ„lla i liv sĂ„ lĂ€nge som möjligt. I framtiden vill vi samarbeta med de som kan göra en digital preservering pĂ„ dem, sĂ€ger arkivets tekniske ingenjör Jukka Kovalainen.

Mer Àn ett jobb

Arkivets anstÀllda betonar alla att verkligheten att jobba med spel var nÄgot de sÄg som en avlÀgsen drömbild som barn.

– Vi Ă€r ju alla otroliga tv- och datorspelsnördar. Vi har spelat merparten av vĂ„ra liv. Just dĂ€rför kĂ€nns det som en Ă€ra att fĂ„ jobba med det hĂ€r. Det Ă€r verkligen en dröm. Men ocksĂ„ en viktig satsning, nĂ„got man inte trodde skulle finnas, sĂ€ger David Boström.

– Jag försöker tvĂ€tta bort lite att det hĂ€r Ă€r spelhistoria. Det hĂ€r Ă€r historia. Jag tycker det Ă€r en vĂ€ldigt viktig distinktion att göra och att det Ă€r viktigt vi lyfter upp det hĂ€r som historia, sĂ€ger Natalia Kovalainen.

Moderbolaget Embracer Group Àr Sveriges största spelkoncern med en omsÀttning pÄ 17 miljarder kronor (2021), men arkivet har inte oÀndliga resurser att ösa över begagnatmarknaden.

– Vi har en bra stöttning sĂ„klart. Men det Ă€r samtidigt viktigt att vi förvaltar pengarna vĂ€l, vi bedömer varje enskilt köp sĂ„ att det Ă€r ett bra pris. Men visst finns det en stolthet, det kĂ€nns frĂ„n hela Embracer. Lars brukar sĂ€ga att han helst hade jobbat hĂ€r pĂ„ arkivet, sĂ€ger David Boström och skrattar.

Fakta: Enskilda dyrgripar

VÀrldens hittills dyraste spel som sÄlts pÄ auktion Àr ett exemplar av "Super Mario 64" som gick för 1,56 miljoner dollar 2021.

Exemplaret sÄldes i obruten förpackning i ett extremt sÀllsynt gott skick.

Att enskilda spel vÀrderas sÄ högt hör dock till ovanligheterna. "Vanliga" begagnade spel till exempelvis Super Nintendo sÀljs pÄ auktionssajter som Tradera för omkring ett dussintal kronor till nÄgra hundralappar per titel.

NÄgon komplett lista över samtliga hittills producerade tv- och datorspel finns inte. I takt med att branschen alltmer gÄr över till enbart digital distribution blir dock antalet nya fysiska spel som produceras fÀrre och fÀrre.

Konservativt rĂ€knat finns det minst 100 000 officiellt utgivna spel till de mest kĂ€nda plattformarna. Antalet beror dock pĂ„ ifall man rĂ€knar in exempelvis pc-spel som slĂ€ppts till en begrĂ€nsad lokal geografisk marknad.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!