Det handlar om grundskolans timplan, det vill sÀga den undervisningstid som eleverna har rÀtt att fÄ i respektive Àmne. Timplanen hÀnger ihop med kursplanerna, som beskriver innehÄllet i Àmnena och vad eleverna förvÀntas lÀra sig.
I samband med att kursplanerna omarbetades för ett par Är sedan (men trÀder i kraft först hösten 2022) blev det tydligt att Àven timplanerna behövde en översyn. Skolverket försökte dÄ stryka en del innehÄll i historieÀmnet, bland annat, för att fÄ en bÀttre balans mellan kursplanerna och tiden som fanns till förfogande. Men strykningarna vÀckte sÄdana protester att myndigheten fick backa. à terstod alltsÄ möjligheten att justera i timplanerna, vilket Skolverket arbetar med pÄ regeringens uppdrag.
Mer historia
Myndighetens förslag har varit ute pÄ remiss och det kan bli vissa justeringar innan slutförslaget lÀmnas över till regeringen. Men i stora drag blir det sÄ hÀr:
SamhÀllsorienterande Àmnen (SO) utökas allra mest, dÀrefter naturorienterande Àmnen (NO).
Ămnena bild och musik fĂ„r vardera ett mindre tillskott av timmar, medan hem- och konsumentkunskap fĂ„r minst (+4 timmar).
Försvinner gör elevens val. Timmarna för elevens val krympte för nÄgra Är sedan, dÄ matematik och idrott bedömdes behöva mer tid. Nu ryker resten.
Positiv respons
Enligt Skolverket tycks förslaget pĂ„ det stora hela mest möta förstĂ„else â Ă€ven frĂ„n eleverna.
ââVi har haft samrĂ„d med Ă„tminstone en av elevorganisationerna, som framhöll vĂ€ldigt tydligt att de hellre ser att timmarna till elevens val anvĂ€nds till Ă€mnen dĂ€r det Ă€r svĂ„rt att hinna med. SĂ„ vi fick en positiv respons, sĂ€ger enhetschef Pernilla Sundström Fast.
Merparten av timmarna gÄr alltsÄ till SO, och framför allt historia.
Antalet timmar till sprĂ„kval â som för mĂ„nga Ă€r lika med moderna sprĂ„k, det vill sĂ€ga spanska, franska eller tyska â ligger kvar. Men regeringen har bett Skolverket att övervĂ€ga Ă„tgĂ€rder för att fler ska lĂ€sa ett sprĂ„k utöver svenska och engelska.
ââUtvĂ€rderingar visar att ambitionen att lĂ€sa moderna sprĂ„k svajar lite. En del elever vĂ€ljer att lĂ€sa mer svenska eller engelska i stĂ€llet, kanske för att skolan tycker att de behöver extra stöd i de hĂ€r Ă€mnena eller för att fĂ„ lite minskad arbetsbörda och tid och ork till andra Ă€mnen, sĂ€ger Pernilla Sundström Fast.
En av fyra elever som lÀmnar grundskolan har lÀst svenska och/eller engelska i stÀllet för moderna sprÄk, modersmÄl eller teckensprÄk. Skolverket föreslÄr nu att valmöjligheterna begrÀnsas. "MÄnga fler elever skulle, enligt Skolverket, klara av att lÀsa moderna sprÄk", skriver myndigheten i förslaget.
Engelska som sprÄkval ska bara erbjudas nyanlÀnda elever som Àr nybörjare i sprÄket. Svenska som sprÄkval försvinner. Det finns andra möjligheter att fÄ stöd i svenskan, konstaterar Skolverket.
Mer musik
För alla grundskoleelever blir det lite mer tid till bild och musik.
ââFör att inte rubba balansen mellan mer praktiska och mer teoretiska Ă€mnen alltför mycket, och ocksĂ„ för att ta hĂ€nsyn till att en del elever inom elevens val lĂ€st olika typer av estetisk fördjupning, har vi valt att förstĂ€rka bild- och musikĂ€mnena, och Ă€ven hem- och konsumentkunskap, sĂ€ger Pernilla Sundström Fast.
TT: Men kan man sÀga att det totalt sett blir mer arbetskrÀvande för eleverna med de nya timplanerna?
ââDet Ă€r inte sĂ€kert. LĂ€rare upplever ju att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ in allt innehĂ„ll pĂ„ den tid som finns avsatt i vissa Ă€mnen. DĂ„ bör ju en omfördelning av timmar göra att det finns bĂ€ttre möjligheter till breddning och fördjupning, och att eleverna fĂ„r ta del av undervisning som sker med nĂ„got mer lugn, sĂ€ger Pernilla Sundström Fast.
Skolverket ska lÀmna över sitt slutliga förslag till regeringen senast den 31 mars.