Pisa övertolkas alltid i den politiska debatten, tycker Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Ărebro universitet.
ââMan vill gĂ€rna stĂ„ dĂ€r som minister och berĂ€tta hur bra det gĂ„r, men man tĂ€nker kanske inte pĂ„ hur försiktig man behöver vara. Man gĂ„r ut med lite för stora sanningsansprĂ„k, som egentligen inget test kan leva upp till, och Pisa 2018 för Sveriges del dĂ„ kanske i Ă€nnu mindre utstrĂ€ckning Ă€n normalt, sĂ€ger Lundahl, som bland annat forskar om internationella jĂ€mförelser inom skolan.
I Riksrevisionens nyligen publicerade granskning av det svenska elevurvalet till Pisa 2018 slÄs det fast att mÄnga elever som borde genomfört provet exkluderades av skolorna. Det finns dÀrmed en risk för att resultatet blev bÀttre Àn vad det annars skulle blivit.
OsÀker exkluderingseffekt
TT: Bör resultaten dras tillbaka?
ââNej. Man kan sĂ€ga att de svenska resultaten fortsatte upp i Pisa 2018, men att det kan finnas en exkluderingseffekt som Ă€ter upp hela uppgĂ„ngen. DĂ„ Ă€r man Ă€rlig med det.
Vad Àr dÄ problemen med Pisa i stort?
ââFörutom att det mĂ€ter endast tre av grundskolans alla Ă€mnen finns ett handlingsutrymme vid genomförandet, precis som vid alla prov, som gör att resultaten bör tolkas försiktigt, sĂ€ger Christian Lundahl.
ââVi har sett samma sak i studier av de nationella proven. De genomförs pĂ„ vĂ€ldigt olika sĂ€tt pĂ„ skolorna, hur lĂ€rarna förhĂ„ller sig till eleverna, om man svarar pĂ„ elevernas frĂ„gor under provgenomförandet och sĂ„ vidare.
Samma sak gÀller just hur elever fÄr exkluderas frÄn proven.
Tar ut svÀngarna
En studie om Kanadas Pisaresultat 2015 hade som slutsats att landet inte hade hamnat i topp om man exkluderat enligt gĂ€ngse regler â och liknande diskussioner har förts kring resultat i Finland och Norge, sĂ€ger han.
ââSĂ„ jag tror att mĂ„nga lĂ€nder tar nog ut svĂ€ngarna sĂ„ lĂ„ngt de kan inom ramen för OECD:s strikta men tolkningsbara regelverk.
Detta sammantaget för med sig en osÀkerhet som bör beaktas. Har man lite tÄlamod Àr dock Pisa ett bra verktyg, framför allt om man tittar pÄ resultaten tillsammans med andra internationella kunskapsstudier som Timss och Pirls, sÀger han.
ââGör man det har man en ganska bra indikator, och nĂ„gon bĂ€ttre finns inte trots bristerna.
Stefan Johansson, docent vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik pÄ Göteborgs universitet, arbetar just nu med en studie som bland annat undersöker elevers motivation till att genomföra Pisa. Han instÀmmer i det Christian Lundahl sÀger.
ââTillsammans med andra internationella mĂ€tningar Ă€r Pisa ett bra verktyg för att se hur kunskaperna utvecklas. Det finns inget bra komplement Ă€n, vi har inte den typen av nationella utvĂ€rderingar som kan jĂ€mföra kunskaper över tid pĂ„ samma sĂ€tt.
För stora vÀxlar
Han tycker ocksÄ, trots det, att det politiskt ofta dras för stora vÀxlar av Pisa.
ââDet har man gjort i andra lĂ€nder ocksĂ„, dĂ€r Pisa sĂ€gs ligga bakom olika reformer. Det bör i stĂ€llet ses som ett bidrag som tas med tillsammans med allt annat i diskussionen om skolsystemets utveckling.
Inte heller Johansson anser att Pisa 2018 bör "dras tillbaka". Hur mycket exkluderingen pÄverkade kan man inte med sÀkerhet veta, sÀger han och pÄpekar att det dessutom fanns elever som skulle ha skrivit Pisa men inte dök upp.
ââDet Ă€r rimligt att tro att de som inte presterar sĂ„ bra utgjorde bortfall, men det vet man inte. Det kan Ă€ven vara bortfall bland högpresterande elever.
TT: Tycker du att Riksrevisionens rapport pÄverkar förtroendet för Pisa?
ââDet tycker jag egentligen inte att den gör. Det jag lĂ€ser in Ă€r att revisionen anser att Skolverket kan bli tydligare i sina instruktioner och följa upp skolans exkluderingar, till exempel.
BÄda forskarna hoppas att Sverige tar fram egna prov som kan anvÀndas för att mÀta utvecklingen över tid.
ââMan ska inte lĂ€gga alla Ă€gg i en korg. Vi behöver nĂ„got utöver OECD och det Ă€r viktigt att Sverige som nation utvecklar egna instrument, sĂ€ger Christian Lundahl.