Unga vÀljare: "Man scrollar mest förbi"

En flod av innehĂ„ll kopplat till valet – men för lĂ€ttsamt, och sĂ€llan frĂ„n partierna sjĂ€lva. SĂ„ uppfattar nĂ„gra förstagĂ„ngsvĂ€ljare de politiska partiernas nĂ€rvaro pĂ„ sociala medier.
–Jag tycker att man ska separera politik frĂ„n underhĂ„llning, sĂ€ger Wilma Brunedal, 21.

Ossian Egerbladh och William Wennerberg ser mycket politiska budskap i sociala medier, men tycker att de lÀrde sig mer nÀr partierna besökte skolan.

Ossian Egerbladh och William Wennerberg ser mycket politiska budskap i sociala medier, men tycker att de lÀrde sig mer nÀr partierna besökte skolan.

Foto: Adam Ihse/TT

Politik2022-09-05 05:30

Sociala medier vÀntas bli viktigare för att nÄ förstagÄngsvÀljare inför Ärets val, och mÄnga partier satsar pÄ att synas online.

William Wennerberg fyller 18 ett par dagar innan valet och har mĂ€rkt av en stor politisk aktivitet i sina flöden – men berĂ€ttar att fĂ„ saker gör avtryck.

– De lĂ€gger upp mycket om saker som vi ungdomar bryr oss om, till exempel mopedbilar och sĂ„dana saker. DĂ„ stannar man och lĂ€ser det, men egentligen sĂ„ tĂ€nker man inte sĂ„ mycket pĂ„ det, sĂ€ger William Wennerberg.

VĂ€nnen Ossian Egerbladh, 18, fyller i:

– Man scrollar ofta förbi det.

Uppskattar influencerutfrÄgningar

Mer givande var den debatt som partiernas ungdomsförbund anordnat i skolan samma dag, tycker de bÄda.

– Nu satt hela skolan i tvĂ„ timmar och lyssnade och sedan fick alla stĂ€lla frĂ„gor. PĂ„ Instagram blir det mest att man bara scrollar förbi utan att tĂ€nka, men fĂ„r man sitta face to face sĂ„ lyssnar man, sĂ€ger William Wennerberg.

Även 18-Ă„ringarna Alice Andersson och Hedvig Lundström har mĂ€rkt av kampanjandet pĂ„ sociala medier. Det Ă€r skillnad pĂ„ hur partierna kommunicerar pĂ„ olika plattformar tycker de, men ingen skillnad mellan olika partier.

– PĂ„ Tiktok Ă€r det anpassat till yngre, men de olika partierna gör det ganska likt, sĂ€ger Alice Andersson.

Hedvig Lundström uppskattar att partiledarna stÀllt upp i utfrÄgningar hos olika influencers för att nÄ ut till unga.

– TherĂ©se Lindgren gjorde nĂ„gra videos dĂ€r hon pratade med olika partier, det blir vĂ€ldigt sammanfattande och bra. I de lĂ„nga debatterna kan det bli mycket svĂ„ra ord som jag inte förstĂ„r, sĂ€ger hon.

För lÀttsamt

De förstagÄngsvÀljare som TT pratar med ser inte sÄ mycket kommunikation frÄn partierna sjÀlva pÄ sociala medier. FrÀmst Àr det istÀllet influencers och andra privatpersoner som intervjuar partiföretrÀdare och ungdomsförbund och publicerar det. Ofta Àr det korta klipp med snabba frÄgor som publiceras pÄ Instagram eller Tiktok.

– Det blir inte sĂ„ djupt, det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ en uppfattning om politiken nĂ€r det Ă€r sĂ„ korta frĂ„gor. Men det Ă€r vad man ser mest av, sĂ€ger Anna Sofie Bach, 20.

Hennes vĂ€n Wilma Brunedal, 21, upplever att det generellt anvĂ€nds en alltför lĂ€ttsam ton i politiska budskap riktade till unga pĂ„ sociala medier – Ă€ven frĂ„n partierna sjĂ€lva.

– Jag tycker att man ska separera politik frĂ„n underhĂ„llning. Det blir lite fel nĂ€r man ska vinna folks röst baserat pĂ„ hur rolig och underhĂ„llande man Ă€r, sĂ€ger hon.

Fakta: FörstagÄngsvÀljare

Antalet förstagĂ„ngsvĂ€ljare Ă€r 439 232 till Ă„rets riksdagsval. I valet till regionfullmĂ€ktige respektive kommunfullmĂ€ktige Ă€r antalet förstagĂ„ngsvĂ€ljare 453 802 samt 456 123.

I förra valet, 2018, fick 392 189 personer rösta för första gĂ„ngen till riksdagen. Motsvarande siffra för regionfullmĂ€ktige och kommunfullmĂ€ktige var 410 767 samt 413 041.

Totalt Ă€r 7 772 120 personer Ă€r röstberĂ€ttigade i Ă„rets riksdagsval. 8 147 129 personer Ă€r röstberĂ€ttigade i val till regionfullmĂ€ktige och 8 196 423 Ă€r röstberĂ€ttigade i val till kommunfullmĂ€ktige.

KĂ€lla: Valmyndigheten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!