Sociala medier vÀntas bli viktigare för att nÄ förstagÄngsvÀljare inför Ärets val, och mÄnga partier satsar pÄ att synas online.
William Wennerberg fyller 18 ett par dagar innan valet och har mĂ€rkt av en stor politisk aktivitet i sina flöden â men berĂ€ttar att fĂ„ saker gör avtryck.
ââDe lĂ€gger upp mycket om saker som vi ungdomar bryr oss om, till exempel mopedbilar och sĂ„dana saker. DĂ„ stannar man och lĂ€ser det, men egentligen sĂ„ tĂ€nker man inte sĂ„ mycket pĂ„ det, sĂ€ger William Wennerberg.
VĂ€nnen Ossian Egerbladh, 18, fyller i:
ââMan scrollar ofta förbi det.
Uppskattar influencerutfrÄgningar
Mer givande var den debatt som partiernas ungdomsförbund anordnat i skolan samma dag, tycker de bÄda.
ââNu satt hela skolan i tvĂ„ timmar och lyssnade och sedan fick alla stĂ€lla frĂ„gor. PĂ„ Instagram blir det mest att man bara scrollar förbi utan att tĂ€nka, men fĂ„r man sitta face to face sĂ„ lyssnar man, sĂ€ger William Wennerberg.
Ăven 18-Ă„ringarna Alice Andersson och Hedvig Lundström har mĂ€rkt av kampanjandet pĂ„ sociala medier. Det Ă€r skillnad pĂ„ hur partierna kommunicerar pĂ„ olika plattformar tycker de, men ingen skillnad mellan olika partier.
ââPĂ„ Tiktok Ă€r det anpassat till yngre, men de olika partierna gör det ganska likt, sĂ€ger Alice Andersson.
Hedvig Lundström uppskattar att partiledarna stÀllt upp i utfrÄgningar hos olika influencers för att nÄ ut till unga.
ââTherĂ©se Lindgren gjorde nĂ„gra videos dĂ€r hon pratade med olika partier, det blir vĂ€ldigt sammanfattande och bra. I de lĂ„nga debatterna kan det bli mycket svĂ„ra ord som jag inte förstĂ„r, sĂ€ger hon.
För lÀttsamt
De förstagÄngsvÀljare som TT pratar med ser inte sÄ mycket kommunikation frÄn partierna sjÀlva pÄ sociala medier. FrÀmst Àr det istÀllet influencers och andra privatpersoner som intervjuar partiföretrÀdare och ungdomsförbund och publicerar det. Ofta Àr det korta klipp med snabba frÄgor som publiceras pÄ Instagram eller Tiktok.
ââDet blir inte sĂ„ djupt, det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ en uppfattning om politiken nĂ€r det Ă€r sĂ„ korta frĂ„gor. Men det Ă€r vad man ser mest av, sĂ€ger Anna Sofie Bach, 20.
Hennes vĂ€n Wilma Brunedal, 21, upplever att det generellt anvĂ€nds en alltför lĂ€ttsam ton i politiska budskap riktade till unga pĂ„ sociala medier â Ă€ven frĂ„n partierna sjĂ€lva.
ââJag tycker att man ska separera politik frĂ„n underhĂ„llning. Det blir lite fel nĂ€r man ska vinna folks röst baserat pĂ„ hur rolig och underhĂ„llande man Ă€r, sĂ€ger hon.