ââSjĂ€lvklart ska det finnas en starkare samhĂ€llelig beredskap. Vi har behov av att stĂ€rka den i form av omsĂ€ttningslager, beredskapslager och möjligheter att stĂ€lla om produktion. TyvĂ€rr avskaffades det efter kalla kriget. Det var ett misstag att avskaffa den beredskapen, konstaterar Damberg.
Samtidigt framhÄller han var ansvaret ligger.
ExtraordinÀr hÀndelse
ââDet Ă€r myndigheterna som har ansvar för att det finns skyddsutrustning. Att det finns skyddsutrustning, likvĂ€l som annat material som en myndighet behöver för att kunna utföra sina uppgifter, Ă€r i grunden ett ansvar som Ă„ligger myndigheten och dess ledning. Det Ă€ndras inte vid en extraordinĂ€r hĂ€ndelse eller kris utan vi har ansvarsprincipen att förhĂ„lla oss till och som Ă€r en viktig del i krisberedskapssystemet, sĂ€ger Damberg.
ââI en kris Ă€r det otroligt viktigt att veta vem som gör vad, annars förvĂ€rras lĂ€get. Ansvarsprincipen innebĂ€r att den som normalt ansvarar för nĂ„got Ă€r bĂ€st pĂ„ att hantera det vid en kris. Att den organisationen vĂ€xlar upp Ă€r det bĂ€sta sĂ€ttet att hantera en kris, sĂ€ger han.
Enligt Damberg var regionerna och kommunerna fullt medvetna om bristerna i skyddsutrustning nÀr pandemin tog fart.
Flaggade tidigt
ââVi följde noga och agerade snabbt nĂ€r regionerna kom in med en begĂ€ran om stöd. Tre dagar efter begĂ€ran gav vi Socialstyrelsen en operativ roll som den normalt inte har, sĂ€ger Damberg.
MSB kom in med en rapport redan den 6 februari som varnade för de brister som skulle kunna uppstÄ.
ââMSB fokuserade pĂ„ risker i ett lĂ€ngre perspektiv. Den rapporten skickades ut dagen efter, den 7 februari, i Regeringskansliet och den gick automatiskt ut till myndigheterna. MSB uppmanar ansvariga aktörer att vidta mĂ„tt och steg. Man flaggade tidigt och att alla som har ansvaret för skyddsutrusning ocksĂ„ ska ta det ansvaret, sĂ€ger Damberg.
Han fÄr ocksÄ frÄgor om att regeringen efter sommaren var beredd att införa vissa lÀttnader i antalet personer vid allmÀnna sammankomster, trots att det fanns tecken pÄ att smittspridningen skulle ta fart igen.
Ăppen hĂ„llning
ââMan mĂ„ste ha en öppen hĂ„llning och ompröva beslut. I efterhand kan man vĂ€l sĂ€ga att det inte blir helt optimalt, men vi visste inte var vi skulle hamna, vi lutade oss pĂ„ FolkhĂ€lsomyndighetens bedömningar. NĂ€r smittlĂ€get förvĂ€rrades gick det inte att genomföra detta. Man mĂ„ste ha en ödmjukhet i en sĂ„n hĂ€r pandemi, vi vet inte exakt hur det blir, men beredd att fatta nya beslut, sĂ€ger Damberg.
Den svenska strategin mot pandemin kom ocksÄ upp under utfrÄgningen.
ââDen svenska strategin Ă€r övergripande till sin karaktĂ€r och huvuddragen i den har inte Ă€ndrats. Den omfattar ett antal mĂ„l och strategin slĂ„r fast att de Ă„tgĂ€rder som vidtas ska baseras pĂ„ kunskap och beprövad erfarenhet och att rĂ€tt Ă„tgĂ€rder ska vidtas vid rĂ€tt tidpunkt, sĂ€ger Damberg.
NÄgot formellt regeringsbeslut om strategin har dock aldrig fattats, framhÄller han.
ââDet Ă€r inte ovanligt att regeringen arbetar utifrĂ„n en strategi och inriktning utan att det finns ett beslut om strategin. Ett formellt regeringsbeslut hade inte haft nĂ„gon rĂ€ttslig pĂ„verkan, sĂ„ dĂ€rför har det inte varit aktuellt, sĂ€ger Mikael Damberg.
Han jÀmför med att regeringen som hanterade finanskrisen inte heller fattade nÄgot formellt beslut om strategin mot krisen.