Författaren och tidigare serietecknaren Lena Ackebo Àr snart klar med sin fjÀrde roman. Efter trilogin om de tvÄ systrarna Mona och Barbro innebÀr den ett nytt steg i hennes skrivande. Nu Àr berÀttarjaget en man och sprÄket inte sÄ vardagligt som i de tidigare romanerna.
ââHan Ă€r mitt manliga alter ego. Det handlar om en ensam bitter mĂ€nniska som sitter hemma och hatar alla andra, sĂ€ger hon med ett skratt och tillĂ€gger:
ââNej, jag Ă€lskar andra mĂ€nniskor, men han Ă€r en enstöring precis som jag som gĂ„r runt och funderar för sig sjĂ€lv.
Fick skrivkramp
IdĂ©n till boken vĂ€xte fram nĂ€r hon hade fĂ„tt skrivkramp efter sina tre första romaner och ville ta sig an ett litterĂ€rt projekt som inte innebar att hon sjĂ€lv mĂ„ste skriva. Hon gav sig i kast med en av litteraturhistoriens tegelstenar, Marcel Prousts âPĂ„ spaning efter den tid som flyttâ och lĂ€ste ut alla sju banden.
ââDet Ă€r den största lĂ€supplevelsen i mitt liv, efter den Ă€r alla böcker bara vaniljglass. Det Ă€r ett avancerat sprĂ„k med mycket bisatser och parenteser och jag blev sĂ„ fascinerad att jag satte mig och skrev av lĂ„nga stycken bara för att kĂ€nna hur det kĂ€nns att skriva sĂ„.
Det lite Älderdomliga sprÄket tycktes passa utmÀrkt för en jagberÀttelse om en gammal intorkad sprÄknörd som gömmer sig bakom sina formuleringar. Det vill sÀga huvudpersonen i hennes nya roman.
Sent i livet
MĂ„nga förknippar nog ocksĂ„ Lena Ackebo med satiriska serier. Det var sĂ„ hon började pĂ„ 1980-talet och fortsatte tills för Ă„tta Ă„r sedan med âVi ses i Sofoâ som Ă€r hennes sista seriebok. NĂ€r hon övergick till romanformen blev tonen i berĂ€ttandet en helt annan.
ââJag tyckte till slut att jag gömde mig bakom satiren för att inte bli för personlig. I mina serier fanns ju ingenting av mig sjĂ€lv. Jag gĂ„r aldrig tillbaka till satiren igen, det Ă€r inte jag. I romanerna kan jag stoppa in mera av mig sjĂ€lv. Sedan kan man tycka att det Ă€r lite sent i livet att komma pĂ„ en sĂ„dan sak, sĂ€ger hon och tillĂ€gger ironiskt:
ââSa hon frĂ„n djupet av sin 70-Ă„rskris.
Har du en 70-Ärskris?
ââDet kan man lugnt sĂ€ga. Jag hade kris vid 60 ocksĂ„. Och 50. Det var vĂ€rst vid 30, dĂ„ klippte jag av mig mitt lĂ„nga hĂ„r för att bli ball och punkig och Ă„ngrade mig sĂ„ fort jag klev ut frĂ„n frisören. Nu har jag en skylt ovanför mitt arbetsbord: âKlipp dig aldrig!â SĂ„ nu nĂ„r hĂ„ret nĂ€stan ner till det som en gĂ„ng var midjan.
Lena Ackebo skrattar. Det gör hon ofta. Men det hÀr att bli Àldre Àr verkligen inte hennes grej och har aldrig varit. Oviljan att bli vuxen har gÄtt som en röd trÄd genom hennes liv. Innerst inne Àr hon fortfarande sju Är och stÄr frÄgande inför det mesta i den vÀrld dÀr hon hamnat.
ââDet passar mig inte att bli gammal. Jag Ă€r fortfarande ett barn som inte fattar vad hon ser i spegeln. Lika rĂ€dd och osĂ€ker och jĂ€ttelycklig och fantasifull. Och sĂ„ förvĂ€ntas man vara en sĂ„n dĂ€r förstĂ„ndig mormor!
Barnbordet
NÀr det Àr fest sÀtter sig Lena Ackebo helst vid barnbordet. Barn Àr roligare att prata med och hon slipper vuxenÀmnen som bÄtar och sommarstugor. Hon kÀnner sig inte hemma i vuxenvÀrlden helt enkelt.
ââEller jag kanske inte kĂ€nner igen mig i sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor över huvud taget. Jag har alltid kĂ€nt mig lite udda utan att det har stört mig, jag Ă€r mera av en iakttagare. Och jag har gift mig med en likadan.
Till rÄga pÄ allt har 70-plussarna plötsligt blivit en riskgrupp och dit hör numera Lena Ackebo per definition vare sig hon vill eller inte.
Hon vill inte.
ââJag tycker den hĂ€r pandemin Ă€r jĂ€tteotĂ€ck faktiskt och den sĂ€tter ju lite sordin pĂ„ ens humör. Jag hade vĂ€l kunnat fylla 70 en annan sommar och fyllt 69 nu i stĂ€llet.
Men dÄ hade inte den hÀr intervjun blivit gjord nu.
ââOkej, 65 dĂ„. Eller, jag hade kunnat tĂ€nka mig att fylla 50 ocksĂ„!