Hennes filmer har vunnit priser vÀrlden över, men egentligen Àr hon inte sÄ intresserad av utmÀrkelser, sÀger hon.
ââBĂ€sta priset vore om Iran blev fritt. Det Ă€r det jag vĂ€ntar pĂ„.
Vid 60 Ärs Älder har Nahid levt betydligt lÀngre i Sverige Àn i Iran. Hon flydde som 22-Ärig aktivist, men engagemanget lever kvar. Det politiska och religiösa förtrycket i hennes födelseland Àr en smÀrtpunkt som de flesta av hennes dokumentÀrer behandlar pÄ ett eller annat vis.
ââDet Ă€r fortfarande helt overkligt nĂ€r man tĂ€nker pĂ„ djupet av vad de har gjort med Iran. Det kommer nĂ„gra mullor och avrĂ€ttar mĂ€nniskor, de tar över hela landet, tar över oljan, pengarna och allting, och fĂ„r vara kvar sĂ„ lĂ€nge, sĂ€ger Nahid.
ââDet Ă€r klart att det Iran jag levde i finns inte. Det har kidnappats av mullorna, och det Ă€r vĂ€ldigt smĂ€rtsamt. SĂ„ lĂ€nge det Ă€r sĂ„, sĂ„ vill jag göra film om det.
Protest mot hijab
Just nu gör hon en film om den iranska kvinnorÀttighetsaktivisten Masih Alinejad. Hon sprider proteströrelsen White Wednesdays i Iran. Den uppmuntrar flickor och kvinnor att protestera mot hijabtvÄnget och anvÀnda kameran som sitt vapen.
Nahid Persson fick upp ögonen för Alinejad efter att dÄvarande handelsminister Ann Linde och hennes regeringsdelegation burit slöja under ett officiellt besök i Iran 2017. Slöjan pÄ den svenska ministern kritiserades frÄn mÄnga hÄll och Alinejad gick ocksÄ in i debatten, vilket vÀckte Nahids intresse.
Materialet Àr i stort sett inspelat, just nu klipper hon filmen, tillsammans med sonen Rostam. Som med flera av hennes tidigare produktioner Àr barnen inblandade i projektet. Dottern Setareh Àr producent, och eventuellt kommer dottern Natali att skriva musiken. Det finns flera skÀl till att anlita sina barn, sÀger hon.
ââNĂ€r jag fĂ„r en filmidĂ© sĂ€tter jag igĂ„ng genast och jobbar innan jag fĂ„tt finansiering. För mig Ă€r det ganska naturligt att blanda in mina barn, dels för att de Ă€r duktiga inom sina omrĂ„den och dessutom kan persiska, dels för att de kan vĂ€nta pĂ„ sina löner. Det handlar ocksĂ„ om att de inte ska tappa kontakten med Iran.
Har alla dina barn valt konstnÀrliga yrken?
ââJag tror att det kreativa finns i vĂ„r slĂ€kt. Det kommer frĂ„n min pappas sida.
Nahid Persson medverkar ofta sjÀlv i sina filmer. Hon konstaterar att delaktighet ingÄr i hennes sÀtt att berÀtta. I "Drottningen och jag" söker hon upp den iranska shahens hustru Farah Diba. Det blir ett möte mellan en revolutionÀr och en drottning, bÄda i exil.
I "Min stulna revolution" söker hon sina politiskt aktiva vĂ€nner, de som fĂ€ngslades och torterades av den islamistiska regim som Nahid flydde frĂ„n. I "Anders, jag och hans 23 andra kvinnor ", som finns pĂ„ SVT play, vĂ€nder hon kameran mot sig sjĂ€lv och en man som hon hoppas pĂ„ en framtid med â men som visar sig ha mĂ„nga andra kvinnor vid sidan om.
Farligt projekt
NÀr Nahid Persson blickar tillbaka pÄ sin genombrottsfilm "Prostitution bakom slöjan" kan hon fortfarande förvÄnas över sin egen djÀrvhet. Hon följde tvÄ kvinnor som levde i prostitution och heroinmissbruk i Iran. Hon hade inte tillstÄnd att filma men gjorde det ÀndÄ, framför ögonen pÄ misstÀnksamma poliser. Efter den filmen kan hon inte lÀngre filma i Iran.
ââIngen professionell som vill berĂ€tta nĂ„got viktigt kan filma i Iran, egentligen, de hamnar i fĂ€ngelse.
Hobbyer har hon inga, men hon har mÄnga skapande projekt samtidigt. Inte bara inom film, utan ocksÄ i trÀdgÄrden.
ââJag försöker Ă„terskapa det jag saknar frĂ„n Iran. Jag kan leta i dagar efter ett sĂ„dant doftande rosentrĂ€d som vi hade i trĂ€dgĂ„rden nĂ€r jag var liten, för att plantera hĂ€r pĂ„ Lidingö.
Hennes filmer Àr viktiga för henne, men frÄgan vad hon Àr mest nöjd med skrattar hon Ät.
ââAtt jag Ă€r en sĂ„ bra mamma! Att jag har ett stort hjĂ€rta och kan ge kĂ€rlek till sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor. Jag Ă€r nöjd med mig sjĂ€lv, och har inget att kĂ€nna dĂ„ligt samvete för.