Kulturen bakom den svenska coronaparadoxen

Sverige Ă€r inget land dĂ€r den individuella friheten alltid hamnar i framsĂ€tet – fritt frĂ„n tvingande lagar och regler. TvĂ€rtom. SĂ„ hur kommer det sig dĂ„ att Sverige valde en coronastrategi dĂ€r den enskildes frihet (och ansvar) ges ett stort utrymme, stick i stĂ€v med resten av vĂ€rlden?

Under hela vÄren har den politiska journalisten Freddie Sayers intervjuat forskare och andra personligheter pÄ lÀnk, för att höra deras Äsikter om pandemin, dÀribland den svenske statsepidemiologen Anders Tegnell (bilden).

Under hela vÄren har den politiska journalisten Freddie Sayers intervjuat forskare och andra personligheter pÄ lÀnk, för att höra deras Äsikter om pandemin, dÀribland den svenske statsepidemiologen Anders Tegnell (bilden).

Foto: Unherd.com

HÀlsa och sjukvÄrd2020-08-14 20:15

Fel, rÀtt, snett, helt fel, eller kanske lite rÀtt ÀndÄ?

Åsikterna om den svenska strategin under pandemin fortsĂ€tter att gĂ„ isĂ€r. Inte minst utomlands dĂ€r experter och journalister haft svĂ„rt att hantera det svenska vĂ€gvalet. Framför allt nĂ€r antalet döda per dag sköt i höjden och nu, nĂ€r samma tal minskat kraftigt.

"Lockdown supporters cannot bear the thought that Sweden has got it right", skrev The Telegraph nyligen och menade att anhĂ€ngarna till en total nedstĂ€ngning av samhĂ€llet (lockdown) inte skulle klara av tanken pĂ„ att Sverige – till syvende och sist – gjorde rĂ€tt. Samtidigt konstaterar Daily Mail att "Svenskarna kanske skrattar sist".

Men oavsett: hur kommer det sig att vi i Sverige valde den vĂ€g vi gjorde? Är den enbart ett resultat av en handfull grĂ„nade tjĂ€nstemĂ€n pĂ„ FolkhĂ€lsomyndigheten och deras mer eller mindre genomtĂ€nkta idĂ©er om hur ett visst virus bĂ€st hĂ„lls stĂ„ngen, eller finns det nĂ„got typiskt "svenskt" över den?

Kulturstrategier

Freddie Sayers Àr brittisk journalist pÄ webbmagasinet unherd.com. Under vÄren har han följt pandemin pÄ nÀra hÄll sÄtillvida att han har intervjuat framstÄende forskare, politiker och Nobelpristagare om deras syn pÄ smittspridningen. Han Àr född och uppvuxen i England, men hans mamma Àr svensk, varför han Àven följt lÀget i Sverige, och hans slutsats Àr att den svenska strategin har sina rötter djupt nere i den svenska folksjÀlen.

– Ni har haft en strategi som gĂ„tt pĂ„ tvĂ€rs mot resten av vĂ€rlden och som fĂ„tt utstĂ„ mycket internationell kritik. Trots det har bĂ„de strategin och myndigheterna fortfarande ett mycket stort förtroende bland allmĂ€nheten. Det i sig Ă€r för mig ett bevis pĂ„ att kulturen har betydelse. I Storbritannien hade det varit totalt omöjligt. Ansiktsmasker Ă€r ett annat exempel, för hur kommer det sig att det Ă€r lĂ€nderna i norra Europa som varit emot dem? Det kan inte vara en slump, utan visar att det finns kulturella aspekter i detta.

Konsten att njuta

En slÄende skillnad, sÀger han, Àr hur myndigheterna i Sverige hela tiden satt ÄtgÀrderna mot smittspridningen i ett större sammanhang och tagit hÀnsyn till andra företeelser, som barns rÀtt att gÄ i skolan. Men ocksÄ till saker som kan tyckas vara triviala, men som kan ha stor betydelse för enskilda individer, som att kunna Äka skidor under pÄsken, eller fira studenten.

– Den typen av hĂ€nsyn har inte förekommit över huvud taget i Storbritannien. Samma sak med ansiktsmasker. Det Ă€r svĂ„rt att argumentera emot dem, eftersom de Ă€r lĂ€tta att ta pĂ„ sig och de kostar inget, men faktum Ă€r att de pĂ„verkar ens liv ganska mycket, inte minst vĂ„r uppfattning om vad ett normalt liv Ă€r. Den aspekten tar man hĂ€nsyn till i Sverige, medan man i andra lĂ€nder resonerar "utifall att", sĂ€ger Freddie Sayers.

Orsaken till detta spĂ„rar han till smĂ„ "egenheter" i den svenska kulturen, som lĂ€ttare kan begripas om man förstĂ„r de tre (mycket svenska) orden: lagom, allemansrĂ€tt – och njuta. Verbet njuta kan nĂ€rmast översĂ€ttas med engelskans "enjoy", med den skillnaden att njuta har en mycket vidare och för svensken nĂ€stan helig betydelse, menar han.

– Att njuta pĂ„ svenska handlar ju ofta om de hĂ€r smĂ„ sakerna, som Ă€r bra för sjĂ€len och som gör livet vĂ€rt att leva. I Sverige betyder detta nĂ„got, det har en moralisk tyngd. Det Ă€r inget ni skĂ€ms för och ni anser att det Ă€r nĂ„got som Ă€r vĂ€rt att försvara. Att kunna gĂ„ pĂ„ puben i England, dĂ€remot, Ă€r "enjoy" och Ă€r inget som myndigheterna bryr sig ett dugg om, sĂ€ger Freddie Sayers.

Stark kritik

DÀrutöver, sÀger han, har den svenska strategin ocksÄ resulterat i en mÀrklig paradox. För hur kommer det sig att individualistiskt prÀglade lÀnder, som Storbritannien och USA, har tagit till drakoniska ÄtgÀrder som inskrÀnkt de individuella friheterna kraftigt, medan Sverige gjort precis tvÀrtom och förlitat sig pÄ individerna och deras förmÄga att ta eget ansvar? Detta trots att Sverige inte Àr ett land prÀglat av libertarianism, det vill sÀga den ideologi som strÀvar efter att minimera statens inflytande och maximera den individuella friheten sÄ mycket som möjligt.

Denna paradox, menar han, har Àven gÄtt igen i mediebevakningen. För i bÄde Storbritannien och USA Àr det de liberala tidningarna, inte minst New York Times i USA, som kastat sig över och kritiserat Sveriges vÀgval.

– Men det verkar som om rapporteringen om Sverige Ă€r pĂ„ vĂ€g att förĂ€ndras nu. Det mĂ€rks definitivt i brittisk press. Siffrorna ser bĂ€ttre ut, i kontrast till mĂ„nga andra lĂ€nder, och grundskolorna var öppna hela tiden. I Storbritannien finns det barn som inte varit i skolan pĂ„ sex mĂ„nader. Den hĂ€r förmĂ„gan att hĂ„lla huvudet kallt var nĂ„got som saknades i andra lĂ€nder och enligt min mening blir det alltmer troligt att historien kommer att döma till Sveriges fördel.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!