Vägledande dom för elever med särskilda behov

Skolelevers individuella behov och inte kommunens ekonomi ska vara avgörande för hur mycket tilläggsbelopp friskolor ska få, slår Högsta förvaltningsdomstolen fast i en prejudicerande dom.

Elevers individuella behov ska avgöra friskolornas tilläggsbelopp, enligt en vägledande dom. Arkivbild.

Elevers individuella behov ska avgöra friskolornas tilläggsbelopp, enligt en vägledande dom. Arkivbild.

Foto: Katarzyna Korza/TT

Brott & Straff2020-02-19 02:01

De skolor som påverkas mest är resursskolorna som är särskilt inriktade på den här elevgruppen.

– För dem fungerar det inte om de inte får skäliga tilläggsbelopp för sina elever, som har omfattande behov, med diagnosticerade problem som asperger och adhd och som inte klarar av att vara i ett vanligt klassrum, säger Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, till Dagens Nyheter.

Domen innebär att kommunerna inte får minska tilläggsbeloppet med hänvisning till budgetnedskärningar, vilket har skett på flera håll i landet. I det aktuella målet var det Trollhättans kommun som sänkt tilläggsbeloppet för tre elever i en fristående skola.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!