Hortlaxborna ska betala byvägarna
I alla år har Hortlax byamän svarat för drift, underhåll och reparationer av byavägarna, inalles elva vägar med en sammanlagd längd av 22 kilometer. Detta trots att byamännen, det vill säga markägarna, utgör en minoritet av alla dem som bor längs vägarna.
Henry Lundgren och Erling Nilsson, ordförande i Hortlax byasamfällighetsförening respektive byaålderman, berättar att byamännen går mellan 80 000 och 120 000 kronor back på driften av byavägarna varje år. Nu vill de att det bildas en vägsamfällighet så att alla boende får vara med och bekosta underhållet.
Foto: Maria Johansson
I anslutning till byasamfällighetsföreningens (krångligt ord, men så lyder det officiella namnet) årsmöte den 23 mars inbjuder byamännen till ett informationsmöte, dit alla vägintressenter i Hortlax är välkomna och där Lantmäteriet kommer att informera om hur det här med vägsamfällighet skulle kunna fungera.
Kan inte fortsätta
- Vi har bjudit på underhållet i alla år, men det kan vi inte fortsätta med, det är ekonomiskt ohållbart i det långa loppet, säger byaåldermannen Erling Nilsson i Burvik och får medhåll av Henry Lundgren, styrelseordförande i Hortlax byamäns samfällighetsförening.
Vi träffas hemma hos Erling Nilsson, som bor vid slutet av den tre kilometer långa Burviksviken, en gnistrande vacker senvinterdag. Längs den här vägen finns bara fyra boende, så på det sättet är den inte representativ för byavägarna i Hortlax. Utmed den endast 600-700 meter långa Maranvägen finns det ett 10-tal hus och hushåll.
Trots allt snöande på senare tid har entreprenören sett till att den smala och backiga Burviksvägen är perfekt plogad.
Minusresultat varje år
- Varje år går byamännen back mellan 80 000 och 120 000 kronor bara på driften av vägarna: plogning, sandning och ishyvling på vintern och sladdning av grusvägarna på sommaren, berättar
Erling Nilsson och fortsätter:
- Till det kommer reparationer, och under de sista tio åren har det varit mycket vägreparationer i samband med tjällossningen.
Många som bor längs byavägarna i Hortlax vet nog inte om att det är byamännen som - i och för sig med hjälp av statsbidrag och visst kommunalt bidrag - står för vägunderhållet, förmodar Henry Lundgren och Erling Nilsson. De som inte är markägare har liksom inte haft anledning att bry sig om den saken.
Ordning på torpet
Men nu ska det bli ordning på torpet, alla ska bidra med en slant, även de som bara har sommarstuga eller de som bedriver näringsverksamheter vid de aktuella vägarna. Hur mycket var och en kommer att behöva punga ut med går inte att säga på förhand, det räknas ut på ganska invecklat sätt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!