Lok med 50 vagnar genom spårspärren
Ett lok med cirka 50 vagnar brakade på måndagsmorgonen rätt genom spårspärren på stationsområdet i Haparanda. Reparationsarbetet beräknas kosta hundratusentals kronor.
Regndis och gråmulet väder rådde när lokföraren brakade rakt genom de spårspärrar som finns på bangården.
Det första loket i setet spårade ur medan endast ett boggiepar på lok nummer två hamnade utanför rälsen. De övriga vagnarna blev kvar på spåret.
Hade kört hela natten
Enligt uppgifter till PT var orsaken till olyckan att lokföraren hade somnat efter att ha kört hela natten.
Uppgifter som personal vid Green Cargo i Haparanda varken vill bekräfta eller dementera.
- Det är något som i vart fall inte jag känner till, säger Sören Alatalo, kapillärplanerare och den som haft till uppgift att samla in uppgifter från lokets "svarta låda"..
Han hänvisar istället till den utredning som kommer att göras kring det inträffade.
- Som alltid när saker händer så kommer en utredning att ge svar på alla frågor.
Sören Alatalo konstaterar att lokförare alltid arbetar med två säkerhetsgrepp.
- Dom hålls inne hela tiden, säger han.
Även om reparationsarbetet beräknas bli dyrt och omfattande, bidrar de säkerhetsinvesteringar som gjorts på bangården till att hålla nere kostnaderna.
Som exempel kan nämnas den spårspärr som de två loken passerade. Spårspärren ser till att lyfta loket av spåret om det av misstag passerar spärren.
- I det här fallet lyftes det första av spåret och blev stående vid sidan om. Bara ett boggiepar på lok nummer två lyftes av spåret, säger Sören Alatalo.
Redan igång
Den utredning som redan inletts kan liknas vid en polisutredning.
- Vid en sån här händelse startar vi direkt en utredning och samlar in all teknisk fakta, gör drogtest och samtalar självfallet med föraren. Först därefter kan vi göra oss en bild av orsaken; tekniska problem eller den mänskliga faktorn, säger informationschef Mats Holander, till Haparandabladet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!