Elevrådet på Gran kräver övergångsställe

Efter otaliga diskussioner kring den olycks- och tillbudsdrabbade vägkorsningen utanför Grans naturbruksgymnasium satsar skolans elevråd nu på att göra slag i saken och ta upp frågan - igen. Olyckor och tillbud

Ebba Mittag-Leffer och Karin Lindmark från elevrådet på Grans naturbruksgymnasium vill ha en förändring i trafiksituationen utanför skolan. "Jag har pratat med flera som haft en nära-döden upplevelse där", säger Karin Lindmark.

Ebba Mittag-Leffer och Karin Lindmark från elevrådet på Grans naturbruksgymnasium vill ha en förändring i trafiksituationen utanför skolan. "Jag har pratat med flera som haft en nära-döden upplevelse där", säger Karin Lindmark.

Foto: Fotograf saknas!

GRAN 2012-09-28 06:00

Den tjugosjätte april förra läsåret krockade två personbilar i den omtalade öjebykorsningen. Den ena bilen var på väg ut i korsningen från Gran när den kolliderade med en bil på den korsande Älvsbyvägen.

Tre personer, varav två var elever på gymnasieskolans hästinriktning, skadades i olyckan och fick föras med ambulans till sjukhus.

- Krocken i våras är en av några få som jag hört talas om, men det är desto fler som har varit nära att skadas i korsningen. Många elever åker buss till och från skolan, och jag har pratat med flera som haft en nära-döden-upplevelse där, berättar Karin Lindblad.

Eleverna, tillsammans med rektorn på Grans naturbruksgymnasium, vill att den nuvarande hastighetsbegränsningen på sjuttio kilometer i timmen ska sänkas till femtio kilometer i timmen vid fyrvägskorsningen och att ett övergångsställe ordnas.

- Det skulle kännas betydligt tryggare om hastigheten vid skolan sänktes, inte minst när djuren är ute och motioneras. Förhoppningsvis hinner det inte inträffa några fler olyckor innan åtgärder görs, säger Ebba Mittag-Leffler, som även hon ingår i elevrådet på Grans naturbruksgymnasium.

FAKTA Bristanalys

I februari 2005 publicerades en bristanalys av väg 509 och 374 där man kom fram till att hastigheten vid övergången i anslutning till Öjebyns centrum bör sänkas till trettio kilometer i timmen och att bullerskydden vid båtskatavägen bör bytas ut mot bullerskydd i glas.

I rapporten framgår även att en plan på ombyggnad av korsningen med Granvägen bör tas fram. Hur denna ombyggnad skulle se ut står däremot inte att läsa i bristanalysen.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om