Skadade befästningar orsakade urspårning

Skadade befästningar låg bakom tågurspårningen i september i år på Malmbanan utanför Kiruna. Det visar den utredning som Banverket gjort tillsammans med LKAB:s järnvägsföretag MTAB. Nu införs extra besiktningar och i sommar byts spåret ut.

Gällivare2007-11-30 00:00
KIRUNA (PT)

Vid urspårningen 5 september 2007 mellan Bergfors och Torneträsk nordväst om Kiruna havererade 17 malmvagnar och 116 meter av järnvägen revs upp. Vagnarna fick skrotas. Lasten, slig från LKAB:s gruva i Malmberget på väg till hamnen i Narvik, blev oanvändbar. All trafik stängdes av i två dagar.

Banverkets och MTAB:s utredning visar att orsaken till urspårningen var stora tryckkrafter i spåret i kombination med att ett stort antal av de befästningar som ska hålla rälsen på plats i sliprarna var trasiga.

Säkerhetsbesiktning

- Vi inför nu en utökad säkerhetsbesiktning till fots på utsatta spåravsnitt varje månad så att defekta befästningar åtgärdas innan de lossnar, säger chefen för Banverkets Norra driftsområde Håkan Äijä.

Det har varit känt tidigare att det finns problem på den aktuella sträckan på Malmbanan med stora krafter i spåret när malmtågen bromsar i medlut och att befästningar då kan lossna. Ordinarie besiktningar av spåret från fordon har dock inte gett någon fullständig bild av omfattningen.

Stora påfrestningar

- De tunga malmtågen utsätter spåret för stora påfrestningar. Vi kommer nu att fokusera särskilt på de sträckor som inte har rustats upp än för att upptäcka om material slits ut i förtid, säger Håkan Äijä.

I och med att det nu har konstaterats att orsaken till urspårningen fanns i banan och inte på tåget, kommer Banverket att stå för en stor del av kostnaden, som totalt beräknas till cirka 8,5 miljoner kronor.

Sommaren 2008 kommer den aktuella bandelen att rustas upp med helt ny räls, nya rälsbefästningar och nya betongsliprar istället för de nuvarande som är av trä. Spårbytet var planerat redan tidigare och ingår i en upprustning av hela den norra delen av Malmbanan som ska vara genomförd under 2009.

Ylva Lindgren

ylva.lindgren@pitea-tidningen.se

0911-645 16


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om