Fel på banan orsakade urspårning

Skadade befästningar låg bakom tågurspårningen i september i år på Malmbanan utanför Kiruna. Det visar den utredning som Banverket och MTAB gjort.

Gällivare2007-12-01 00:00
KIRUNA (PT)

Vid urspårningen den 5 september 2007 mellan Bergfors och Torneträsk nordväst om Kiruna havererade 17 malmvagnar och 116 meter av järnvägen revs upp. Vagnarna fick skrotas. Lasten, slig från
LKAB:s gruva i Malmberget på väg till hamnen i Narvik, blev oanvändbar. All trafik stängdes av i två dagar.

Banverkets och
LKAB:s järnvägsbolag MTAB:s utredning visar att orsaken till urspårningen var stora tryckkrafter i spåret i kombination med att ett stort antal av de befästningar som ska hålla rälsen på plats i sliprarna var trasiga.

- Vi inför nu en utökad säkerhetsbesiktning till fots på utsatta spåravsnitt varje månad så att defekta befästningar åtgärdas innan de lossnar, säger chefen för Banverkets Norra driftsområde Håkan Äijä.

Stora krafter

Det har varit känt tidigare att det finns problem på den aktuella sträckan på Malmbanan med stora krafter i spåret när malmtågen bromsar i medlut och att befästningar då kan lossna.

- De tunga malmtågen utsätter spåret för stora påfrestningar. Vi kommer nu att fokusera särskilt på de sträckor som inte har rustats upp än för att upptäcka om material slits ut i förtid, säger Håkan Äijä.

Sommaren 2008 kommer den aktuella bandelen att rustas upp med helt ny räls, nya rälsbefästningar och nya betongsliprar istället för de nuvarande som är av trä. Den beräknade kostnaden är 8,5 miljoner.

Ylva Lindgren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om