LKAB:s gruva i Malmberget på väg till hamnen i Narvik, blev oanvändbar. All trafik stängdes av i två dagar.
Banverkets och
LKAB:s järnvägsbolag MTAB:s utredning visar att orsaken till urspårningen var stora tryckkrafter i spåret i kombination med att ett stort antal av de befästningar som ska hålla rälsen på plats i sliprarna var trasiga.
- Vi inför nu en utökad säkerhetsbesiktning till fots på utsatta spåravsnitt varje månad så att defekta befästningar åtgärdas innan de lossnar, säger chefen för Banverkets Norra driftsområde Håkan Äijä.
- De tunga malmtågen utsätter spåret för stora påfrestningar. Vi kommer nu att fokusera särskilt på de sträckor som inte har rustats upp än för att upptäcka om material slits ut i förtid, säger Håkan Äijä.
Sommaren 2008 kommer den aktuella bandelen att rustas upp med helt ny räls, nya rälsbefästningar och nya betongsliprar istället för de nuvarande som är av trä. Den beräknade kostnaden är 8,5 miljoner.