I stället för en Saab

Har du tröttnat på att vänta på nya Saab 9-5 kombi? Köp då en Opel Insignia Sports Tourer. Det är samma bil. Nästan. Och den är mycket modernare och rymligare än den gamle trotjänaren från Trollhättan.

Bildtext 1-5: Det svänger om nya Opel Insignia - i alla fall när det gäller linjeföringen. Kombiversionen kommer att bli en bästsäljare tror den svenske generalagenten.  Foto: Thomas Ernsting Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 6-7: Opel har lyft kvalitetskänslan flera snäpp från föregångaren Vectra, vilket märks mest på insidan.  Foto: Rolf Gildenlöw Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 8: Biturbo 4x4 står det på bakluckan. Det betyder att motorn har två turboaggregat och driver på alla fyra hjulen. Foto: Rolf Gildenlöw Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 9-10: När man öppnar bakluckan följer baklyktorna med. Så för att inte bilen ska bli helt mörklagd bakåt vid lastning och lossning finns ett par extralyktor på insidan. Tack vare den välvda luckan rymmer bagagerummet mer än man tror vid första anblicken. Foto: Rolf Gildenlöw Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 11: Opel Eye heter systemet som kan läsa vägskyltarna och som via instrumentpanelen talar om för föraren vad som gäller. Här ä

Bildtext 1-5: Det svänger om nya Opel Insignia - i alla fall när det gäller linjeföringen. Kombiversionen kommer att bli en bästsäljare tror den svenske generalagenten. Foto: Thomas Ernsting Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 6-7: Opel har lyft kvalitetskänslan flera snäpp från föregångaren Vectra, vilket märks mest på insidan. Foto: Rolf Gildenlöw Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 8: Biturbo 4x4 står det på bakluckan. Det betyder att motorn har två turboaggregat och driver på alla fyra hjulen. Foto: Rolf Gildenlöw Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 9-10: När man öppnar bakluckan följer baklyktorna med. Så för att inte bilen ska bli helt mörklagd bakåt vid lastning och lossning finns ett par extralyktor på insidan. Tack vare den välvda luckan rymmer bagagerummet mer än man tror vid första anblicken. Foto: Rolf Gildenlöw Du har hämtat texten felaktigt!! Bildtext 11: Opel Eye heter systemet som kan läsa vägskyltarna och som via instrumentpanelen talar om för föraren vad som gäller. Här ä

Foto: Axel Wierdemann

Frankfurt2009-05-14 06:00
Om inget drastiskt händer med Saab Automobile innan hösten så kommer nya 9-5 att premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i slutet av september. Bilen står redan klar i Trollhättan och är byggd på samma Epsilon-plattform som den här bilen - Opel Insignia, som ersätter Vectra. I vår provbil sitter dessutom den nya dieseln med dubbelturbo som även Saab med tiden kommer att få tillgång till.
I vår kommer Insignia till Sverige som kombi och heter då Sports Tourer medan den svenska kombiversionen av nya Saab 9-5 lär döpas till Sport Combi.
Två nya motorer
Två varianter av Opel Insignia finns redan i Sverige - en sedan och en så kallad halvkombi. Samtidigt som den nya kombin lanseras i vår kommer två nya motorer: en 1,6-liters bensinmotor med turbo som ger 180 hästkrafter och en 2,0-liters diesel med dubbelturbo (biturbo) på 190 hästar.
Jag gjorde misstaget att köra dieselmotorn först och efter det kändes bensinmotorn lite orkeslös. Vilket den förstås inte är - det är dieseln som är ruskigt stark. Värt att notera är dock att Volvos nya D5-motor är ännu starkare trots att den drar mindre soppa. Det vittnar om att motorteknikerna i Skövde ligger i framkant.
Poängen med dubbelturbo, en liten och en stor, är att laddtrycket byggs upp snabbare och ger motorstyrka redan på låga varv. Den som vänjer sig vid den här motorkaraktären får svårt att trivas med en bensinmotor.
Provbilen har ett aktivt Flex ride-chassi och fyrhjulsdrivning från svenska Haldex med elektronisk differentialbroms. Köregenskaperna är vassa men 18-tumshjulen med superlåg däckprofil ger en ganska stötig gång.
Läser vägskyltar
Bland många tekniska finesser hos en välutrustad Insignia märks adaptiva strålkastare med nio olika ljuslägen som automatiskt anpassar sig efter rådande väder och trafikmiljöer. Även avbländning vid möte sköts automatiskt.
Opel är också först i världen med ett system som via en inbyggd kamera (Opel Eye) läser av vägskyltarna längs färdvägen och upplyser föraren om bland annat gällande hastighetsbegränsningar. Systemet kan analysera 30 bilder i sekunden. Svagheten, sett ur svenskt perspektiv, är att det är aktivt endast i hastigheter mellan 60 och 200 kilometer i timmen.
Merkostnaden för kombin, jämfört med fyradörrarsmodellen, är 18 000 kronor. Det svenska priset på testbilen med nya dieseln är ännu inte fastställt men bilen med likadan diesel, fast med enkel turbo och 160 hästkrafter, kostar 265 500 kronor. Men då utan fyrhjulsdrivning och aktivt chassi.
Bilen med den nya turboladdade bensinfyran på 180 hästkrafter vill de svenska återförsäljarna ha 254 900 kronor för.
FAKTA Opel Insignia Biturbo 4X4 Sports Tourer
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 733
Max släpvagnsvikt (kg) 1 600
Drivning 4x4
Växlar A6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 956
Maxlast (kg) 557
PRESTANDA 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 190
Vridmoment (Nm/varv) 400/2 000
CO2 (g/km) 193
0-100 km/t på (sek) 8,8
Vändcirkel (m) 10,9
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja, 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 540/1 530
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrohydraulisk
SÄKERHET 10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 8
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Framsäte/baksäte
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) Ännu ej fastställt
Skatt (kr) 5 009
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,67
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskadegaranti/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) ännu ej fastställt
Strålkastarglas/insats (kr) 2 513
PLUS
Bra kvalitetskänsla. Genomtänkt design.
MINUS
Dålig sikt bakåt. Höga koldioxidutsläpp.
RESULTAT: 42 av 50 poäng

Tre av de vassaste konkurrenterna
n Ford Mondeo Kombi 2,2 TDCi
281 900 kronor.
Mycket prisvärd syskonbil till Volvo V70. Rymlig.
n VW Passat Variant TDI 170
290 900 kronor.
Klassisk trotjänare. Börjar kännas lite gammal.
n Mazda 6 Kombi 2,2 DE Sport
285 000 kronor.
Pålitligheten själv. Yngst i sällskapet, näst efter Insignia.


Bildtext 1-5: Det svänger om nya Opel Insignia - i alla fall när det gäller linjeföringen. Kombiversionen kommer att bli en bästsäljare tror den svenske generalagenten.
Foto: Thomas Ernsting
Bildtext 6-7: Opel har lyft kvalitetskänslan flera snäpp från föregångaren Vectra, vilket märks mest på insidan.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 8: Biturbo 4x4 står det på bakluckan. Det betyder att motorn har två turboaggregat och driver på alla fyra hjulen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 9-10: När man öppnar bakluckan följer baklyktorna med. Så för att inte bilen ska bli helt mörklagd bakåt vid lastning och lossning finns ett par extralyktor på insidan. Tack vare den välvda luckan rymmer bagagerummet mer än man tror vid första anblicken.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 11: Opel Eye heter systemet som kan läsa vägskyltarna och som via instrumentpanelen talar om för föraren vad som gäller. Här är fartgränsen 70 kilometer i timmen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 12: Ford Mondeo Kombi 2,2 TDCi.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 13: VW Passat Variant TDI 170.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 14: Mazda 6 Kombi 2,2 DE Sport.
Foto: Rolf Gildenlöw
//bilder:14
@prio:4
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om