Regeringen vill med krav på bättre information bland annat få fler kroggäster att välja svenskt kött.

Framförallt kan man konstatera att vi är väldigt duktiga i Sverige på att producera högkvalitativt kött. Vi vill ju givetvis att det ska marknadsföras i Sverige och utomlands och att konsumenter ska kunna välja att köpa svenskt kött.
Men det ska vara upp till konsumenten att välja, säger landsbygdsministern Jennie Nilsson (S) till TT vid en pressträff efter sommarregeringens sammanträde.

Ska ha rätt

Till syvende och sist handlar detta om att konsumenterna ska har rätt till, och kunna göra medvetna och informerade val, säger hon.

Till skillnad från konsumenter i butiker, där ursprungsmärkning finns, har krogarnas och storkökens besökare inte samma möjlighet att välja eftersom information oftast saknas.

Restaurangnäringen har inte, enligt Jennie Nilsson, kunnat enas om en väg framåt mot bättre information om varifrån köttet som serveras kommer. Hon understryker att regeringen inte tänker sig en obligatorisk märkning, som i butiker, eftersom det bedöms vara för krångligt.

Hur informationen som regeringen vill ha ska se ut, är inte avgjort.

Till exempel kan Information ges genom att man skriver på en tavla istället för förtryckta menyer, säger Jennie Nilsson men framhåller att det får avgöras i dialog med krogbranschen.

Men Visita, branschorganisation för krogar och besöksnäring, anser att regeringen går för långt. Visitas nuvarande rekommendation räcker, anser organisationen.

Restaurangen ska kunna svara om ursprung för fågel, fisk eller olika typer av kött om gästen frågar och man kan givetvis skriva ut det innan. Och dessutom ska man på serveringsstället ha en skylt som uppmanar att fråga för den som vill veta, säger Jonas Partheen, presschef på Visita.

Krav på att göra informationen obligatorisk behövs inte, anser Visita.

Får uppdrag

Regeringen ger nu Livsmedelsverket i uppdrag att förbereda en så kallad anmälan om nationella bestämmelser för köttinformation till EU-kommissionen. En sådan anmälan krävs, enligt EU:s lagar, och den måste godkännas av kommissionen för att reglerna ska kunna genomföras.

Verket får ett och ett halvt år på sig, till den 1 december 2020. Jennie Nilsson bedömer att svenska regler om information till kroggäster skulle kunna införas någon gång under 2021.

Uppdraget är en del av regeringspartierna S och MP:s och samarbetspartierna C och L:s överenskommelse om förslag som ska genomföras fram till 2022.