Evelina Utterdahl har mer än 10 000 kilometers erfarenhet av att resa på land. Hon har besökt bergiga byar i Iran, storstadsmetropoler som London och rest till Slovenien för de storslagna vyerna. Hon väljer tåget för klimatets skull och fördelarna med att resa på land i stället för i skyn är många.

Det är underbart att resa med tåg, jag älskar att se hur landskapet förändras, säger hon.

Evelina Utterdahl är långt ifrån ensam om att tycka om tåg. Under 1970-talet var tågluff det givna sättet att resa, men efter lågprisflygets intåg på 1990-talet sjönk intresset. Nu ökar försäljningen åter av interrailkort, enligt de svenska återförsäljarna och tågresandet i Sverige slog rekord förra året hos SJ.

Artikelbild

| Evelina Utterdahl väljer tåget för klimatets skull och fördelarna med att resa på land i stället för i skyn är många. "Det är underbart att resa med tåg, jag älskar att se hur landskapet förändras", säger hon.

 

Men länge har uppfattningen varit att det är dyrt att ta tåget.

 Det går att hitta billiga biljetter. Jag håller utkik efter olika rabatter och är alltid flexibel och anpassar mig efter biljettpriserna. Med lite tur och flexibilitet kan man hitta riktigt billiga avgångar. Tågresan tar mig också rätt in i stadens centrum och jag slipper lägga pengar på dyra transferbussar.

För att spara ytterligare slantar har Evelina alltid med sig en termos för kaffe eller te och dessutom matsäck. Hon planerar också resrutten utifrån vänkretsen.

Artikelbild

| Evelina Utterdahl har mer än 10|000 kilometers erfarenhet av att resa landvägen. Hon har möjlighet att vara flexibel och kan hålla utkik efter olika rabatter. Här besöker hon bergiga byar i Iran.

Jag passar helt enkelt på att hälsa på vänner längs vägen. Det är en win-win, jag bor gratis och får träffa dem jag tycker om.

 

Artikelbild

| För någon som reser på heltid är tåget också en arbetsplats. Ofta är det gratis wifi och genom att jobba på tåget behövs ingen kontorsplats.

Evelina Utterdahl reser på heltid och arbetar som frilansande reseskribent och bloggare. Tåget är hennes arbetsplats, ofta är det gratis wifi och hon får nya arbetskamrater varje dag.

Genom att jobba på tåget sparar jag också in vad en kontorsplats skulle kosta, säger hon.
Artikelbild

| Lågprisflygets intåg på 1990-talet gjorde att efterfrågan på tågresor sjönk, men nu ökar försäljningen av interrailkort igen, enligt de svenska återförsäljarna.

På de sträckor där tåg blir för dyrt väljer hon andra färdsätt, som buss, båt, cykel eller helt enkelt att promenera.

Jag har en vän som vandrade mellan Kapstaden och Kairo, det tog två år. Själv är jag sugen på att cykla ned till Italien i sommar.
Artikelbild

| Jan-Eric Nilsson är professor inom transportekonomi på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

 

Jan-Eric Nilsson är professor inom transportekonomi på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Det är en myt att tåget alltid är dyrare. Ska du resa inrikes är tåget ofta billigast, särskilt om du har möjlighet att anpassa dig till mer udda tider. Tågpriserna inrikes har också sjunkit de senaste åren, enligt mina studier.
Däremot är tåget fortfarande dyrare vid utrikesresor. Vi har en uppsjö av lågprisflyg på marknaden, men man ska komma ihåg att de ofta jobbar med lockpriser och lägger på olika avgifter som påverkar slutsumman. Då är prisskillnaden mot en tågresa utrikes inte lika stor.
Varför är tåget dyrare vid utrikesresor?
Både tåget och flyget arbetar efter samma principer, är det få som reser finns många platser kvar och priset är lågt, vilket är ett sätt att försöka fylla tåget eller flygplanet. Och omvänt om det är fullbokat. Men vilket flygplan som används kan anpassas efter hur många passagerare som reser, vid få bokningar kan man ta ett litet plan. Ett tåg är byggt för stora volymer och har cirka 500 platser som behöver fyllas, annars betalar du för de tomma sätena, säger Jan-Eric Nilsson.