Det började med att Ole Jansson, 33 år, spelade olika spel med kompisar i pojkrummet – brädspel och kort, men framför allt dataspel. 

Jag har alltid gillat att vinna, allra bäst är det att få klura ut en strategi för att segra. 

Ingen anade att bakom dörrarna till sina rum och under radarn för föräldragenerationen, utvecklade Ole Jansson, och miljontals andra unga från olika platser i världen, en helt ny rörelse. E-sport är tävlingar online i dataspel – och publiken växer. Nära 400 000 svenskar tittar på e-sport eller gaming i dag, enligt uppgift från företaget Mediavision.

Artikelbild

| Ole Jansson är e-sportare och tidigare landslagsspelare. "Att spela är socialt. Man har mycket tid mellan matcherna när man kan prata med varandra om allt möjligt", säger han.

E-sport är en helt ny bransch. Det går inte att googla svaren på några frågor för ingen har gjort det vi gör förut, säger Ole Jansson. 

Olika tävlingar

När Ole började vinna turneringar under sitt spelnamn Knugen såg han sin chans att arbeta som professionell e-sportare. Men det var en tuff tillvaro med osäker inkomst. I dag jobbar han på ett företag som livesänder e-sporttävlingar i stället.

Det finns många anledningar till att han gillar dataspel. 

Artikelbild

| Ole Jansson har alltid älskat att tävla, från kort och brädspel till dataspel. Efter att ha varit med i landslaget jobbar han i dag på ett företag som livesänder e-sporttävlingar.

Exempelvis att man direkt kan få svar på vilken nivå man ligger på jämfört med andra, och att man kan sitta hemma på sitt rum och få möta spelare med samma rankning, till och med de bästa i världen, oavsett var man bor.

Men Ole förklarar att det är viktigt att inte generalisera för mycket. Elektronisk sport är inte bara en sport utan ett samlingsnamn för flera olika kommersiella tävlingar. 

Artikelbild

| Ole Jansson har alltid älskat att tävla, från kort och brädspel till dataspel. Efter att ha varit med i landslaget jobbar han i dag på ett företag som livesänder e-sporttävlingar.

Att klumpa ihop alla dataspel är ungefär som att säga att fotboll och schack är samma sak. Skillnaderna är jättestora.

Lär känna varandra

Artikelbild

| Ole Jansson har alltid älskat att tävla, från kort och brädspel till dataspel. Efter att ha varit med i landslaget jobbar han i dag på ett företag som livesänder e-sporttävlingar.

Vissa dataspel kräver kvickhet, andra kräver strategi och eftertänksamhet. En del spel är lagsporter och andra spelas individuellt. Som e-sportproffs är man alltså alltid inriktad på ett spel. Ole spelade det digitala kortspelet Heartstone på professionell nivå, det spelar man en mot en, lite som schack. Ett år var han med i landslaget, som man får kvala in till varje år, och därefter har han varit landslagscoach. 

Det var egentligen i gymnasieåldern som spelandet blev mer allvar. Ole drog ihop lag och anordnade turneringar. Han vänder sig mot fördomar om att dataspel skulle göra ungdomar introverta. 

Artikelbild

| Hundra tusentals människor kollar på e-sport och gaming.

Tvärtom. Att spela är socialt. Man har mycket tid mellan matcherna när man kan prata med varandra om allt möjligt. Man lär känna dem man spelar med. Dessutom blir alla gamers vassa på engelska. 

I Oles värld är spelandet en merit väl värd att sätta upp på CV:t. I synnerhet imponerar det om man haft en roll i ett lag, eller om man har varit med och arrangerat tävlingar. 

Artikelbild

| "Det är viktigt för de som spelar att förstå att den som tränar fysiskt även tränar hjärnan. Man får bättre koncentrationsförmåga, bättre stresstolerans och förutsättningar att hålla många bollar i luften", säger Alexander Ferm, landslagscoach i svenska e-sportlandslaget.

Kan man dra ihop fyrtio 12- till 20-åringar som ska sitta vid sina datorer och spela samma tid har man helt klart egenskaper som är bra att ha när man söker jobb. 

Hälsan viktig

Artikelbild

| Alexander Ferm är idrottsvetare, landslagscoach i svenska e-sportlandslaget och styrelseledamot i svenska e-sportföreningen.

Bristande sömn och för mycket stillasittande är några av invändningarna som finns mot e-sport. Men Ole Jansson framhåller att motion är en förutsättning för att klara sig på hög nivå.

En tävling kan pågå i åtta timmar, de som är i fysiskt god form klarar det bättre i längden. 
Artikelbild

| Spelet måste vara tävlingsinriktat

I länder som USA och Sydkorea har toppspelarna dietister och idrottspsykologiska rådgivare. Men även om stereotypen med överviktiga e-portare som lever på energidryck sakta är på väg att ändras, i alla fall bland de trendsättande proffsen, finns det fortfarande kunskapsluckor när det gäller kopplingen mellan fysisk träning och prestation.

Träna hjärnan

Artikelbild

| Final i League of Legends i Los Angeles 2013.

Idrottsvetaren Alexander Ferm, landslagscoach i svenska e-sportlandslaget och styrelseledamot i svenska e-sportföreningen, arbetar med de här frågorna i Sverige. Han berättar att typiska idrottsskador är problem med rygg, nacke, armbågar och händer. 

Snittåldern i e-sport är låg, många är omkring 20, men fler börjar inse att man håller längre och blir bättre om man tränar fysiskt också. Ska man hålla sig på elitnivå måste man vara noggrann med träning, kost och sömn precis som alla idrottsmän som satsar på att vara bäst, säger han. 

Alexander Ferm poängterar att e-sport, precis som andra idrottsprestationer, också handlar om mental styrka. 

Det är viktigt för dem som spelar att förstå att den som tränar fysiskt även tränar hjärnan. Man får bättre koncentrationsförmåga, bättre stresstolerans och förutsättningar att hålla många bollar i luften.

Ole har inga ambitioner på att bli proffsspelare igen, men han tänker arbeta i branschen och fortsätta att spela. 

E-sport kommer bara att växa. Organisationen kommer att falla på plats i takt med att alla som håller på blir äldre och mognare. Jag ser fram emot att följa med på den resan.