LĂ€nstrafikens tider – inte anpassade för gymnasieelever

Mats Lindblom, Böle, Àr förÀlder till gymnasieelever som gÄr i ettan och trean. Han tycker att det Àr anmÀrkningsvÀrt dÄligt planerat av LÀnstrafiken och PiteÄ kommun att bussÄkande elever frÄn InfjÀrdenomrÄdet fÄr stiga upp tidigt för att inte riskera sen ankomst.

"Om eleverna inte ska behöva vĂ€nta sĂ„ lĂ€nge pĂ„ skolan Ă€r det bĂ€sta alternativet att Ă„ka med bussen frĂ„n Älvsbyn som stannar i Böle cirka 07:25. "DĂ„ krĂ€vs det att den kommer i tid för att de ska hinna", sĂ€ger Mats Lindblom.

"Om eleverna inte ska behöva vĂ€nta sĂ„ lĂ€nge pĂ„ skolan Ă€r det bĂ€sta alternativet att Ă„ka med bussen frĂ„n Älvsbyn som stannar i Böle cirka 07:25. "DĂ„ krĂ€vs det att den kommer i tid för att de ska hinna", sĂ€ger Mats Lindblom.

Foto: Maria Johansson

Böle2022-08-17 20:00

– Finns det kollektivtrafik sĂ„ ska vĂ€l ungdomarna lĂ€ra sig att anvĂ€nda det. Jag har svĂ„rt att argumentera för mina barn varför de ska Ă„ka kollektivt och inte ta epan, nĂ€r det inte finns restider som passar med deras skolgĂ„ng. Det handlar ju bĂ„de om parkeringsmöjligheter, spara pĂ„ kostnader men framförallt för miljön, sĂ€ger han. 

Lindblom ifrĂ„gasĂ€tter att det Ă€r sĂ„ dĂ„ligt planerat. 

– De flesta elever pĂ„ Strömbacka börjar sin dag 08:10 och om eleverna frĂ„n Böle Ă„ker med linje 32 som gĂ„r ifrĂ„n Älvsbyn kan de komma till skolan i rimlig tid om chauffören hĂ„ller tidtabellen. VĂ€ljer de en annan linje mĂ„ste de vĂ€nta cirka 50 minuter innan lektionen börjar, sĂ€ger han.

– Jag har pĂ„talat detta missförhĂ„llande för LĂ€nstrafiken tidigare. De hĂ€nvisar till att frĂ„gan ska tas med kommunens politiker. Jag undrar om det har skett nĂ„gon nedmontering senaste Ă„ret för jag kan inte minnas att det har varit sĂ„ hĂ€r dĂ„ligt.

Louise Helgesson, handlĂ€ggare pĂ„ utbildningsförvaltningen pĂ„ PiteĂ„ kommun, menar att gymnasieeleverna lyder under en annan lagstiftning. Grundskolan och sĂ€rskolans skolskjuts styrs av skollagen. Gymnasieelever beviljas dĂ€rför dagliga resor och fĂ„r ett busskort. 

– De har möjlighet att ansöka om ett kontantbidrag om de bor sĂ„ till att de inte kan Ă„ka buss. Det handlar mycket om att gymnasiet Ă€r en frivillig skolform och att de förvĂ€ntas ta ansvar nĂ€r de Ă€r 16 Ă„r. 

Enligt Helgesson har PiteÄ kommun inte sÄ mycket att sÀga till om nÀr det gÀller tabeller och tursÀttning.

– SamhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden upphandlar med LĂ€nstrafiken som i sin tur har avtal med Nobina som utför transporterna.

Rebecca Granström, enhetschef pÄ trafik och bygg pÄ PiteÄ kommun, menar att de har mÄnga parametrar att förhÄlla sig till nÀr de planerar.

– LĂ€nstrafiken Ă€r lagbas men kommunen betalar sĂ„ vi har mycket att sĂ€ga till om. Vi har prioriterat lĂ„gstadieelevernas tider, som ocksĂ„ Ă„ker dessa linjer för att de ska fĂ„ kortaste vĂ€ntetiden, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– För oss Ă€r den enskilda gymnasieelevens schema mycket mindre förutsĂ€gbart och dĂ„ Ă€r det svĂ„rare att fĂ„ till en bra planering för dem Ă€n för de yngre barnen. Vi vill ju helst att eleverna vĂ€ljer att Ă„ka buss dĂ„ kommunen betalar för det, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!