Videon är inte längre tillgänglig
För andra året arrangerar mässbolaget Nolia tillsammans med Boden arena den branschmässa som hade premiär förra året och som då lockade drygt 7000 besökare.
– Då hade vi 200 utställare. I år är det något fler och alla som sökt har fått plats, säger Bosse Sandström, projektledare för den mässa som växt till Sveriges största norr om Stockholm, och som lockat försäljare av allt från tunga grävmaskiner till utbildningspaket.
En är Kenneth Aasa , ägare av Repab i Öjebyn, som säljer amerikanska lastmaskiner och italienska teleskoplyftar. Efter några tunga år i den bransch som gick tillbaka 20 procent förra året är marknaden tillbaka.
– Vi har märkt en tydlig uppgång i sommar, säger han.
Fler maskiner
Hans företag omsatte 35 miljoner kronor med sju anställda förra året. I år beräknas omsättningen öka till 40-45 miljoner kronor där deltagandet på Load up north är viktig.
– Mässan är mycket efterfrågad. Detta är tokbra för oss, säger Kenneth Aasa.
Load up north är mest riktad till entreprenörer. PT träffade Johnny Nording från Rosvik som äger en grävmaskin och en lastmaskin. Han har gott om jobb och vid mässan spejade han och sonen Johan, 3,5 år, efter lämpligt inbyte.
Arrangemanget är också en rekryteringsmässa. Torsdag fanns mängder av gymnasieungdomar på plats för att informeras om jobb där branschen hela tiden ropar efter maskinförare och mekaniker till bland annat gruvindustrin.
Ropar efter folk
Där har Ralph Bäcklund vid bemanningsföretaget Adecco i Piteå skrivit avtal med LKAB om rekrytering av folk till Svappavaara.
– Det behövs 200-300 personer dit, och lika många till de underleverantörer som kommer att jobba vid gruvan.
Nina Lindberg och Kia Svensson arbetar vid utbildningsföretaget Kompetenslaget i Piteå.
– Vi är här för att marknadsföra utbildningar som handlar om allt från ledarskap till SFI där erbjuder skräddarsydda och helt öppna kurser, sade Nina Lindberg,granne med Ulf Sandström Piteå, som också erbjuder företagsutbildningar.
Piteåföretagen är aktiva på Load up North, så också Skoogs bränslen som säljer 100 000 kubikmeter bränsle per år. Bolagets affärsidé är att finnas där kunderna finns, och fredag manifesteras det med att en helikopter flyger in med en bensinpump som sänks ned i mässområdet.