Resan började en varm sommardag 2017. Ida Finckelsen skulle på fotbollsträning, men hittade inte locket till vattenflaskan.
Torry Finckelsen kunde inte släppa problemet och började rita på en lösning. Han hade redan kontakt med Bosse Lindgren, ordförande i Sveriges uppfinnarförening Boden. De började spåna på hur flaskan skulle se ut.
– Vi har gjort jättemånga lock, säger Bosse Lindgren.
För det är locket som är hemligheten. Torry Finckelsen kom på den geniala lösningen att vända det upp och ned. Enkelt trycker man fast det så att flaskan står upp och ned och torkar. Luftspalten mellan flaskan och locket, locket och bänken gör att fukten dunstar. Bonusen är att man då slipper den unkna lukten. Flaskan är dessutom enkel att rengöra på insidan.
– Patentet som jag har fått är att man kan låsa locket upp och ned i flaskan. Utan patentet hade det inte varit värt någonting, säger Torry Finckelsen.
Han berättar, att det var Malin Larsson på AWA Patent i Lund som hjälpte dem med patentansökan.
– Kort efter att hon skickat in ansökan ringde de från statliga kontoret och sa att det redan måste finnas ett sådant patent. Men hon svarade, att ingen kommit på den tokiga idén att sätta locket upp och ned. Det är som att uppfinna ett fyrkantigt hjul.
Förutom i Sverige har han fått patent i Kina, Australien och Europa. De har sökt i USA, Kanada, Indien, Sydkorea och Japan.
Torry Finckelsen äger företaget Bxhaled sport AB tillsammans med sonen Casper Finckelsen. Flaskorna tillverkas just nu i Indien och ska säljas av e-handelsbolaget Amazon från och med 2022. Målsättningen är att på sikt starta produktion i Norrbotten.
De samarbetar med det lokala företaget Your Padel där Sandra Ottosson är en av delägarna.
– Vi sökte efter en profilprodukt och vattenflaska har alla med sig, men det är en djungel. Våra flickor spelar fotboll tillsammans och Torry gick förbi mig med en vattenflaska och jag förstod att det var något spännande med locket. Så vi ska använda flaskan för att marknadsföra vårt bolag.
Flaskan produceras av BPA-fri plast. För varje flaska företaget säljer skänks 50 amerikanska cent till organisationen Plastic Bank, som samlar in plast för återvinning.
– Med donationen så samlas det upp nästan tio gånger så mycket plast, som vi tillför marknaden. Vi hoppas att det ska göra skillnad.