Nutidens kändisjobb stavas influencer

Det är yrket som knappt någon visste fanns för bara några år sedan. Förra året fullkomligen exploderade begreppet influencer. Men vad är det, och hur fungerar det egentligen?

Påverkar. Personer med stor följarskara i sociala medier berättar om varumärken de gillar, och företagen betalar för att synas i deras kanaler på till exempel Youtube, Snapchat och Instagram.

Påverkar. Personer med stor följarskara i sociala medier berättar om varumärken de gillar, och företagen betalar för att synas i deras kanaler på till exempel Youtube, Snapchat och Instagram.

Foto:

Boden2017-09-23 06:00

Influencer, från engelskans ”påverkare”, är en sorts inspiratör och opinionskapare som genom sitt agerande i sociala medier påverkar andra människor. Marknadsföring med hjälp av sociala profiler, kort och gott.

Personer med en stor följarskara berättar om varumärken de gillar, och företagen betalar för att synas i deras kanaler på Youtube, Snapchat eller Instagram.

– Vi nås av runt 20 000 sälj- och reklambudskap per dag, så att säga att vi lever i ett fullmatat medielandskap är ingen överdrift. Det gör det också svårt för företag att nå ut och det är där influencers kommer in i bilden. Om en person som vi gillar rekommenderar något är möjligheten att vi lyssnar större, säger Charlotte Henriksson.

.

Charlotte Henriksson är uppvuxen i Boden, men bor nu i Stockholm och jobbar som vd på content-byrån Matter. Hon har varit delaktig i många kampanjer där kändisar och företag samarbetar.

– Man kan inte ta vilken känd person som helst och para ihop med vilket företag som helst. Att bara vara känd räcker inte, det måste finnas en logik och en trovärdighet bakom kampanjen och samarbetet. Att anlita en influencer kan kosta mycket pengar, så det är viktigt att personen når rätt målgrupp och att man är överens om grundläggande värderingar, annars kan det få motsatt syfte, säger Charlotte Henriksson.

.

Har du något exempel på en bra matchning?

– Clara Henry är ett bra exempel. Hon har pratat mycket om mens och till och med skrivit en bok om det. Därför känns det naturligt att hon samarbetar med Always som säljer trosskydd, bindor och tamponger.

Något som inte fungerat lika bra?

– Reklamen där Björn Borg säljer tapeter. I själva verket kanske han älskar att renovera och tapetsera hemma, men när inte det förmedlas i kampanjen så faller den platt. Hade det däremot varit Ernst Kirchsteiger skulle logiken funnits där. Ett annat tankeexperiment är att tänka sig att Justin Bieber skulle göra reklam för piller mot ledvärk, det skulle inte vara välinvesterade pengar, säger Charlotte Henriksson.

.

För att få kända personer att ställa upp i kampanjer är stora företag villiga att betala en hel del pengar. Men några av Sveriges största influencers är i grunden inte ”kändisar”. De är bloggare, Youtubers och Instagrammare i botten.

För sju år sedan skrev Sveriges största bloggare Kenza ett inlägg om vad hon tjänar på sina annonser utifrån den trafik hon genererar. På en månad fakturerade hon företaget Tailsweep, som kopplar ihop företag med influencers de samarbetar med, drygt 200 000 kronor.

På byrån Matter har Charlotte Henriksson jobbat med personer som Zlatan Ibrahimovic och Joel Kinnaman i uppmärksammade kampanjer, men tror att företag i framtiden också kommer att söka sig mot personer som har hundratalet följare, men som är väldigt nischade. Allt för att nå exakt rätt personer.

.

Vilken är den största influencer-kampanjen som du har jobbat med?

– Vi var en av byråerna som jobbade med Zlatan i kampanjen ”805 million names”, som reklambyrån Forman och Bodenfors låg bakom, säger Charlotte Henriksson.

Under en fotbollsmatch mellan Paris Saint-Germain och Caen den 14 februari 2015 drog Zlatan Ibrahimovic av sig sin tröja efter att ha gjort mål bara två minuter in i första halvlek. Målgesten avslöjade ett femtiotal namntatueringar som ingen tidigare sett på hans kropp.

.

Det hela visade sig vara ett samarbete med FN:s livsmedelsprogram World food programme, som kämpar mot hunger världen över. Namnen på hans kropp representerade de 805 miljoner människor som svälter.

I reklamfilmen med klipp från matchen säger Zlatan Ibrahimovic: ”Var jag än går känner folk igen mig. Ropar mitt namn. Hejar på mig. Men det finns namn som ingen hejar på. Om jag kunde skulle jag skriva vartenda namn på min kropp.

.

Under de två första veckorna resulterade kampanjen i över 4 500 nyhetsartiklar, filmen hade 16 miljoner visningar, 4 miljoner interaktioner i sociala medier och en total räckvidd på 877 miljoner personer, enligt Matter. Tredje dygnet skrevs mer än en tweet i sekunden om kampanjen.

Genomslagskraften var enorm, och även om just den var en global kampanj för välgörenhet är många kändisar intresserade av att föra ut svenska varumärken i världen, berättar Charlotte Henriksson.

– Samma tänk går att applicera på lokal nivå. Vilka är min stads profiler och hur kan man dra nytta av dem?

.

I kölvattnet av det relativt nya begreppet influencers har olika debatter väckts till liv. Bland annat har smygreklamen kritiserats och ju längre tiden går desto tydligare blir olika samarbeten och sponsrade inlägg.

Nyligen gjorde Instagram en uppdatering som innebär att man nu kan uppge ”Betalt samarbete med Xxx”, som en slags annonsmärkning. Vidare växer poddar kring fenomenet fram. I ”We are influencers” intervjuas bland andra profilerna Elsa Billgren, Therése Lindgren, Michaela Forni och Sandra Beijer på temat.

.

För ett år sedan lanserade Linda Hörnfeldt branschorganisationen Influencers of Sweden, med bland annat intentionen att utbilda sina medlemmar om rättigheter och skyldigheter.

– Jag tror att influencer-samarbeten kommer att växa sig ännu större framöver. Det vi ser nu är bara början, säger Charlotte Henriksson.

Fler exempel:

* Youtubestjärnan Therese Lindgren är en av Sveriges största influencers och samarbetar med företag både på Youtube och Instagram. Genom sitt kändisskap på sociala medier har hon också skrivit en bok (andra är på väg) och gjort egna produktlinjer för skönhets- och klädföretag.

* När träningsprofilen och Youtubern Ida Warg fotar och skriver om sin nya soffa i sin blogg visar hon var man kan köpa den med en ”adlink”. Det är alltså en länk till produkten på soff-företages hemsida. För sådana reklamlänkar får man vanligtvis betalt via antalet klick.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om