Davids kamp mot Goliat: "Det blir inte en jämn kamp"

Det har gått mer än fem år sedan taket rasade in på Mio-varuhuset i Boden. Det lokala företaget vann i hovrätten, som bedömde att möbelbolaget hade rätt till försäkringsersättning. Högsta domstolen omprövar nu fallet.

Så här såg det ut efter takraset på Möbellind i Boden AB.  Möbellind är franchisetagare inom möbelvaruhuskoncernen Mio.

Så här såg det ut efter takraset på Möbellind i Boden AB. Möbellind är franchisetagare inom möbelvaruhuskoncernen Mio.

Foto: LENA TEGSTRÖM

Boden2023-06-15 15:59

Möbellind i Boden AB som drev Mio-varuhuset krävde ursprungligen 64,5 miljoner kronor i ersättning. Företagets avsikt har hela tiden varit att bygga upp något nytt på samma tomt i Boden.

För ett år sedan berättade vi att det lokala företaget Möbellind i Boden AB vann mot Gjensidige. Försäkringsbolaget är Norges största sakförsäkringsbolag och gav sig inte, utan överklagade domen i Svea Hovrätt.

Högsta domstolen (HD) har beslutat att pröva möbelvaruhusets rätt till ersättning. I övrigt står hovrättens dom fast.

Taket rasade in för fem år och tre månader sedan och ödelade hela varuhuset. Sedan dess har Möbellind kämpat för att få ersättning.

Peter Löfroth, delägare i Möbellind i Boden och även delägare av Bloms möbler AB som driver Mio i Piteå, konstaterar att HD tar upp juridiskt vägledande rättsfall.

– Det är deras huvudsakliga uppgift. Det betyder att de tycker att det finns något som är prejudicerande i det här caset och väljer därför, att ta upp det för att få ett prejudikat.

Det kostar både pengar och energi, att driva ett sådant här rättsfall. Peter Löfroth tycker det är beklagligt att det ska ta sådan otroligt lång tid att få det prövat.

– Vi har fler butiker, men har man bara en så vet jag inte hur man ska kunna vänta sex år för att få veta om man har rätt till ersättning eller inte. Jag har respekt för att mordfall är viktigare än försäkringsersättning ur ett humant perspektiv, men det är väldigt lång tid att vänta på besked.

Han har inte räknat ut vad processen kostat företaget hittills i inkomstbortfall och advokatkostnader.

– Det är komplexa mål och man är tvungen att ta in bra experter, som kan lagen.  Man måste anlita hjälp, för det här är inget man kan göra på egen hand, säger Peter Löfroth.

Mindre företag, som under en prövning inte har inkomster, riskerar att gå under.

– Om man som försäkringsbolag försöker förhala och få processen att ta så lång tid som möjligt så kan de säkert vinna på det sättet om motparten inte orkar stå emot med tanke på hur mycket pengar det rör sig om.

I förhållande till Gjensidige är Möbellind i Boden i sammanhanget ett mycket litet företag.

– Det blir inte riktigt en jämn kamp när man som ett litet företag ställs mot en stor försäkringsjätte, säger Peter Löfroth.

Norr Media har via pressavdelningen försökt nå försäkringsbolaget för en kommentar till HD:s beslut.

Karta: Kopplingsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!