BDX tar över driftsavtal järnväg

Från den 1 oktober tar BDX över driftsavtalet för järnvägssträckorna Luleå–Murjek och Haparandabanan. Det är första gången som ett svenskt privatägt företag får ett uppdrag i liknande storlek.

BODEN2017-09-29 23:29

BDX skriver i ett pressmeddelande att avtalet totalt är värt flera hundra miljoner kronor och har ett i första steg inneburit närmare 40 nyanställningar.

Drifts- och underhållsavtalet löper på fem plus två år och gäller för sträckorna Luleå–Murjek, 145 km och Haparandabanan (Boden–Haparanda), cirka 160 km.

Haparandabanans del mellan Kalix och Haparanda är relativt nybyggd, övrig sträckning har rustats upp de senaste åren. Haparandabanan är en internationellt viktig järnvägslänk mellan Sverige och Finland, vidare in i Ryssland.

På sträckan mellan Malmberget och Luleå går tio tåg per dygn från LKAB:s anläggning i Malmberget, tillsammans med persontrafik. Kraven på ett gott drifts- och underhållsarbete ökar med längre och tyngre tåg på sträckan.

– Självklart är det ett utmanande uppdrag både med tanke på det ökade slitaget och med en intensiv trafiksituation. För båda järnvägssträckorna ligger det i vårt uppdrag att utföra besiktningar, förebyggande och avhjälpande underhåll samt vintertjänster, säger Maria Berglund, produktionschef Rail, BDX.

Uppdraget sträcker sig över alla teknikområden, det vill säga mark, bana, el, signal och tele.

Till produktionsstarten har det skett närmare 40 nyanställningar.

– Vi planerar för ytterligare nyanställningar under det kommande halvåret, säger Anna Jonsson, HR-och kommunikationschef, BDX.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om