I klassrummet hos klass 3A är eleverna glada och förväntningsfulla när de får prata om sitt välgörenhetsprojekt.
Det hela började med att de såg ett reportage med Desireé Jonsson i Piteå-Tidningen, berättar Emma Pettersson Ek.
Det handlade om en julklappsinsamling till barn i Piteå. Detta blev startskottet för ett brinnande engagemang. Men det var dock inte tänkt att samma projekt skulle finnas i år, det var tack vare klass 3A som det styrdes upp och ur deras driv föddes Gambiaprojektet.
Klassen poängterar att insamlingen handlar om barn som hjälper andra barn och är inte ute efter uppmärksamhet. Det är Piteå-Tidningen som tagit kontakt med eleverna och inte tvärtom.
– Vi hoppas de blir jätteglada och att fler kanske vill skänka, säger Edvin Norman.
Nya tankar
Barnen har fördjupat sig i landets historia och har med hjälp av Google Earth fått resa till Gambia och besökt en skola.
– Där fick vi se en skola som hade jordgolv, det fanns skolbänkar utan stolar och en välanvänd griffeltavla, säger Villy Lindkvist.
Kunskaperna om Gambia har givit eleverna nya perspektiv på julklappar och andra saker som lätt kan tas för givet. Läraren Eva Norberg har också uppmärksammat fattigdom och utsatta barns situation i Sverige.
Många elever tänker att barn som inte får många julklappar har en förälder med drogproblematik och till exempel använder sina pengar till alkohol. Men Eva Norberg menar att det sällan är så enkelt, utan att det till exempel kan röra sig om tillfällig arbetslöshet.
Samtliga i klasserna 3A och 3B var överens om en sak; det behöver inte alltid finnas pengar för att göra en bra gärning.
Istället försökte barnen ta vara på de saker som inte används hemma.
– Vi har samlat ihop leksaker som studsbollar, hopprep och pysselböcker. Och vi fick ge en leksak var. Det känns extra bra med tanke på att det finns barn som inte överlever sin femårsdag, säger Melissa Boman.