Pelle Tott pÄ rolig flygresa till huvudstaden
Incheckning, biljetter, sÀkerhetskontroller och röntgenapparater - det Àr mycket att tÀnka pÄ nÀr man ska resa med flyg.
Oj, vilka stora motorer flygplanet har! NÀr dessa startar lÄter det jÀttemycket!
Foto: Maria Johansson
Det första man gör nÀr man kommer pÄ flygplatsen Àr att sÀtta fast en liten lapp pÄ sin resvÀska med sitt namn pÄ. DÀrefter gÄr man till ett stÀlle dÀr man fÄr sin biljett samt lÀmnar sina resvÀskor. Det kallas för att checka in.
Stor sÀkerhetskontroll
Efter incheckningen mÄste alla gÄ igenom sÀkerhetskontrollen. DÀr fÄr man lÀgga sin jacka, plÄnbok och om man har nÄgon mindre vÀska pÄ ett rullband som sedan gÄr igenom en röntgenapparat. DÀr tittar sÀkerhetspersonalen pÄ en dator sÄ att man inte har nÄgra farliga saker med sig, som till exempel knivar eller sÄnt som kan explodera pÄ flygplanet.
Jag fick sedan gÄ igenom en stor apparat som kÀnner om man har nÄgot av metall pÄ mig. NÀr jag gick genom den började det tjuta, sÄ jag fick prova att gÄ igenom en gÄng till. Men det larmade ÀndÄ! DÄ kom det en farbror som med hjÀlp av en handscanner kollade om jag hade nÄgot pÄ mig.
Det visade sig att det var den lilla leksakstraktorn som lÄg i min ficka som gjorde att larmet gick.
Bagaget röntgas ocksÄ
Innan bagaget lastas pÄ flygplanet Äker det efter ett jÀttelÄngt rullband som ocksÄ passerar en röntgenapparat som fotograferar innehÄllet.
Undrar om de sÄg mina blommiga kalsonger?! Efter röntgen lastas alla vÀskor pÄ smÄvagnar som sedan körs ut och lastas i flyget.
Efter en stunds vÀntande tillsammans med Per och Henrik kom det jÀttestora flygplanet som heter Boeing 737-800. Det var spÀnnande!
Ladda batterierna
NÀr motorerna har stannat laddar man planet med en elkabel sÄ att det fÄr ström och sÄ att alla batterierna laddas.
Nu Àr det brÄttom för Simon TjÀrnqvist och Karin Sipola som ska ta hand om vÀskorna. De lastar snabbt ut alla vÀskor, sÄ att de som har flygit till LuleÄ kan fÄ sin vÀska. Sedan lastar de in min och alla andras vÀskor i det stora lastutrymmet. Medan jag kikar in i lastutrymmet kollar en farbror sÄ att ingen is eller smuts finns pÄ vingarna.
Spola vingarna
Om det finns frost pÄ vingarna anvÀnder dom en varm glykolblandning som spolas pÄ vingarna. Blandningen som spolas samlas upp i en behÄllare sÄ att de kan ÄteranvÀnda den. JÀttefiffigt! Det hÀr nya planet Àr dessutom lite mer miljövÀnligt. Tack vare en ny sorts vingkonstruktion drar det betydligt mindre brÀnsle. Det Àr bra för miljön.
Nu börjar det bli brÄttom. Jag skyndar mig in till vÀntrummet som kallas för gaten dÀr man fÄr gÄ efter en lÄng korridor som tar en till flyget.
FlygrÀdd
En snÀll flygvÀrdinna hÀlsar mig vÀlkommen ombord och visar var jag ska sitta. Jag kÀnner mig lite flygrÀdd men flygvÀrdinnan lugnar mig och lovar att hon ska sitta bredvid mig nÀr det Àr dags att lyfta.
Jag passar pÄ att titta in i cockpit dÀr piloterna sitter. I dag flyger piloten, Bertil BÀckselius. Han berÀttar att flyget kan flyga jÀttefort - hela 850 kilometer i timmen!
Jag spÀnner fast sÀkerhetsbÀltet - och sÄ flyger vi ivÀg!
Om ungefÀr en och en halv timme kommer vi att vara framme i Stockholm! Tjohooo!
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!