Problemet med skoterförare på förbjudet område kvarstår.
– Det är samma problem varje år, säger Mäntyranta, och förklarar att med de vapensystem som används kan kulorna färdas så långt som fyra kilometer.
– Det är omöjligt för oss att ha uppsikt så långt, vi har ingen möjlighet att kolla terrängen inför varje skjutning. Samtidigt så ser vi ju tydligt att det är massor med skoterspår inne på skjutområdet. Det är obehagligt, säger han.
Ignorans
Vad ignoransen beror på är svår att fastställa.
– Ytan att köra på andra ställen finns ju, men om man ser att någon annan kört blir det nog på något sätt legitimt att även köra där själv, säger Mäntyranta. Han säger vidare att det kommer många skoterförare från kusten. Men lokalbefolkningen är inte oskyldig.
– Servicemännen som ofta är ute tidigt har flera gånger träffat på skoteråkare och sagt till dem att inte vara där. De har även träffat på samma personer flera gånger, så det verkar inte tas på allvar.
Ingen ursäkt
Mäntyranta säger att många skoterförare, i synnerhet de från kusten, skyller på att de inte är medvetna om intrånget. Men Mäntyranta menar att det inte är någon ursäkt och får medhåll från Mattias Jonsson, ordförande i Arvidsjaurs snöskoterförening.
– Det ligger på ens eget ansvar att ta reda på var man får köra och inte. All information finns också på nätet. Att man inte vet är ingen bra ursäkt, säger han. Vidare säger Jonsson att Arvidsjaurs snöskoterförening för bara ett par veckor sedan varit i kontakt med Arméns jägarbataljon angående bättre skyltning. Det har inte Mäntyranta hört och kan på ett sätt hålla med, men samtidigt menar han att det inte är där problematiken ligger.
Sämre rykte
– Vi kan naturligtvis bättra oss och skylta ännu mer, men folk kör ju precis bredvid alla skyltar. Vi kan sätta upp ett stängsel men det blir problem för våra bandvagnar och andra fordon, samt att djur ska kunna ströva fritt i området.
Förutom att skoterkörning inom det förbjudna området kan leda till både böter och fängelse, ger det även skoterförare i allmänhet sämre rykte.
– Det är bristande respekt för gränserna och det är illa. Vi skoterförare är tillräckligt mycket under luppen för att folk ska vara på fel ställen och köra. För det första är det farligt, och för det andra har vi har så många andra områden så det finns ingen anledning att köra där det är förbjudet, avslutar Mattias Jonsson.