Det var på grund av Nextjets dåliga ekonomi, och att man var tveksamma till om företaget har vad som krävs för att uppfylla sina åtaganden, som Transportstyrelsen drog in Nextjets flyglicens från och med 17 november. Trots detta har bolaget fortsatt sälja biljetter utan att informera sina kunder om hur läget ser ut. Ett tilltag som kritiserades från Konsumentverket. Och man är inte nöjd med svaret man fick från Nextjet.
– Därför har jag överlämnat ärendet till vår processförande enhet. Det innebär att vi eventuellt kommer att vidta rättsliga åtgärder i form av en stämning, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
Vad var det ni inte var nöjda med?
– I vårt brev till Nextjet skrev vi att vi ville att man skulle informera kunderna om att man saknar licens från 17 november. Svaret vi fick var att man kunde informera kunderna om att eventuellt kommer en annan operatör att utföra flygningarna efter det datumet. Men det är inte riktigt samma sak. Så vitt vi vet har man heller inte inkommit med någon ny ansökan om licens till Transportstyrelsen. Det är dem som Nextjet måste övertyga att de har den ekonomi som krävs för att kunna driva vidare sin verksamhet.
Eventuella påföljder av en sådan här stämning är aningen ett informationsföreläggande - att företaget måste följa Konsumentverkets anvisning, eller så utdöms ett vite.