Nattivalen utvärderas efter förlustår
Nattivalen blev en förlustaffär för Hotell Laponia. Nu ska konceptet göras om och med största sannolikhet blir det en ny festival nästa år.- Vi satsar på det, säger hotellägaren Kristoffer Lundström.
Hotell Laponias ägare hoppas på en återkommande Nattival. Att första året blev en förlust skrämmer inte Kristoffer Lundström.
Foto: Joel Gustafsson, Nyheter i Norr
Så många kom aldrig första helgen i juli och festivalen med artister som Anna Bergendahl, Björn Rosenström och Hammerfall gick back för Hotell Laponia. Cirka 1 500 besökare betalade in sig på fredag och 2 300 på lördag.
- Ekonomiskt var det en förlust. Det får vi ta och ha i beräkningarna när vi startar upp ett stort arrangemang för första året, säger Hotell Laponias ägare Kristoffer Lundström utan att vilja gå in på några siffror.
Enligt honom blir det med största sannolikhet en Nattival nästa år också, men om det ska genomföras kommer de att se över konceptet.
Festivalområdet öppnade klockan 19 medan folket kom mycket senare. Öppningen var väl tidigt, enligt arrangören och det kan också bli så att datumet ses över om det blir en ny tillställning.
- Det kan hända att fredagen blir mer som en förfest till lördagen som man då lägger krutet på och har ett uppträdande av högre rang.
Vill inte lägga ner
Hotell Laponia kommer att lägga ut en undersökning på deras hemsida för att ta reda på vad gästerna tyckte.
Nattivalen hade 18-årsgräns och den enda kritiken han har fått i nuläget är av minderåriga som inte tog sig in på området.
- Det kan bli så att det blir annorlunda, vi kanske tar in dem och har ett öltält från 18 år och uppåt.
Kristoffer Lundström funderar över hur Nattivalen kan anordnas på bästa sätt. Han pekar på Hultsfred som gick i konkurs och om svårigheterna med att tjäna pengar i den konkurrensutsatta festivalbranschen.
- Det är kanske är fler än jag och Laponia som ska vara engagerade i en så här stor festival, säger han.
Marknadsföring är en viktig del i Kristoffer Lundströms ledarstil och för första gången kommer Hotel Laponia att sätta upp öl- och restaurangtält på både Piteå dansar och ler, Luleåkalaset och Matfesten i Skellefteå.
Företagarens festivalyra har kommit för att stanna.
- Det känns som att snubbla på mållinjen om man lägger ner det nu, säger Kristoffer Lundström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!