Det är kallt på Komfortbussen mellan Arjeplog och Piteå. Fruktansvärt kallt, enligt den anonyma Arvidsjaurkvinna som ofta åker med bussen.
– Det här är en sådan skandal. Jag har frusit så många gånger och nu måste någonting göras, säger hon och berättar att hon haft kontakt med Länstrafiken, som skött upphandlingen men att ingenting trots detta händer.
Hon har även försökt nå Flinkfeldts buss, som äger bussen, för att trycka på men utan resultat.
– Det finns inte komfort för fem öre på denna buss, det är fullständigt fel marknadsföring, säger kvinnan.
Alla som åker med bussen är sjuka, men de flesta kan ta sig upp på bussens övre plan där det är varmare. Men det kan inte kvinnan från Arvidsjaur på grund av sin reumatism.
– Jag tar mig inte uppför trappan eftersom jag är reumatiker, som även är förtvivlad över att serviceknapparna inte fungerar när hon behöver hjälp av värdinnan, som finns med på varje resa för att hjälpa de sjuka.
Kalla element
Hon berättar att det är iskallt i bussens nedre plan även om det bara är 5-10 minusgrader ute, som i oktober när hon åkte och elementen aldrig blev varma.
– För att inte tala om när jag åkte för två veckor sedan när det var minus 30 grader, det var fruktansvärt. Jag är så full i gråt och förtvivlan varje gång...
Hon tycker också synd om busschauffören som sitter längst fram, där det också är mycket kallt.
– Han visade nålen på instrumentbrädan som ska markera när värmen i bussen stiger, men den rör sig aldrig under hela resan.
Beklagar
På bussbolaget, Flinkfeldts buss i Arjeplog, är man medveten om problemen med kalla bussar och beklagar att resenärerna tvingas frysa.
– Jag känner till att det är så här. Men de är inte bättre tillverkade bussarna, säger vd Gordon Flinkfeldt.
Han förklarar att motorerna är så lågvarvade att temperaturen aldrig stiger. Systemen är väldigt stora och komplexa.
– Det är olyckliga omständigheter som gör att vi hamnar i den här situationen. Kvalitén är ju inte vad den borde vara på bussen, den är inte utvecklad för det här klimatet. Men vi gör vad vi kan genom att erbjuda filtar.
Varför köpte ni sådana här bussar då?
– Det är ett krav att det ska vara en sådan här buss för sjukresor. Rörelsehindrade ska kunna ta sig in via låga trappsteg, på bekostnad av konstruktion och isolering i golvet bland annat. Våra andra bussar är isolerade på ett helt annat sätt.