I anslutning till den befintliga butikslokalen ska ytterligare 600 kvadratmeter yta tillfogas. På så vis kommer åtta husvagnar kunna ta plats inne i lokalen för att visas för kunder året om.
– Det här gör det enklare för oss att visa hela campingenheter, som till exempel förtält, bord och stolar. Det blir mer som en komplett campingbutik, säger Ulf Sandberg.
Förutom att agera visningshall kommer även ytan att kunna nyttjas till ett mer lätthanterligt och centralt lager. Där till planerar man för att öka servicegraden, bland annat genom att uppföra en kundtoalett för långväga kunder.
– Vi har många kunder från exempelvis Malmfälten, söder om Umeå och ännu längre än så. De kommer gärna dagen innan de har en bokad tid hos oss och vill ställa upp husvagnen för natten. Det blir inte någon camping utan en tillfällig uppställningsplats för våra kunder, säger Tomas Andersson.
I samband med byggnationen öppnar det också upp för nya tekniska lösningar och man siktar mot att även rymma en självscanningsbutik i ena delen av lokalen.
– Jag har varit hit otaliga gånger och lämnat ut grejer åt kunder, inte för att slippa det, men jag tror det är en stor del av kunderna som inte ringer för att de inte vill störa. Vi har ingen tidsplan men ambitionen är att vi ska ha en, säger Andersson.
Utökad verksamhet och utbyggd skoterverkstad innebär också nyrekrytering till både verkstad och butik. I dagsläget jobbar 11 personer i verksamheten men inom kort blir man 13.
– Det är kul att det har varit bra med ansökningar.
Samtidigt har man under första halvåret av 2023 sett en kraftig minskning i branschen när det kommer till nyförsäljning av husvagnar.
– Vi har fått siffror presenterade för oss som visar att nedgången i branschen är drygt 30 procent. Det ser vi inte i närheten av hos oss utan det ligger någonstans kring 20 procent, säger Andersson.
I och med pandemin växte kundstocken när fler fick upp ögonen för hemester. Den står sig till stor del stark trots inflation, svag krona och ökade räntekostnader, men det finns kundgrupper som man förlorat.
– Huvudsakligen har vi tappat hos barnfamiljer och det är trist, säger Andersson.
Trots det tror företagarna att det är kunder som kommer att komma tillbaka och ser med tillförsikt på sina satsningar.
– Vi gör det här för att vi har en framtidstro. Vi bygger för framtiden, säger delägarna.