- I utbildningen ingår både kolvmotorlära och jetmotorlära, så vi tänkte att det borde inte vara så komplicerat att göra en jetmotor av en gammal avgasturbo från en bil, säger de.
Tagit många kvällar
Många kvällar under den kalla och snörika Arvidsjaursvintern har gått åt till att bygga motorn. På måndagen provkörde grabbarna sin skapelse inför storpublik.Skolkamrater och personal hade samlats för att bevittna Sandbackaskolans första jetmotor i aktion. Men det blev inte riktigt som de unga flygmotorkonstruktörerna hade hoppats.
Lyckokänsla
Motorn ville inte starta. Grabbarna kämpade och var nära att ge upp flera gånger. Folk droppade av men så helt plötsligt efter nästan en timmes försök gick motorn igång.- Vid det laget var det bara en intresserad person som stod kvar och tittade. Vi blev hur glada som helst. Det är svårt att förklara lyckokänslan, säger Patrik Stellgren.
Provkörningen ledde visserligen till att axeln till turboaggregatet gick av. Ett rykande lager kyldes med tryckluft, men då small axeln av. En lite missräkning, men herrarna var ändå nöjda. De hade lyckats med en konstruktion som inte bara fungerar som bullrig blåslampa. De hade också lyckats eliminera problemet med flambildning.
- Vår egendesignade brännkammare fungerar tydligen perfekt, bara det en härlig känsla, säger Jim Hörberg.
Tar snart studenten
Den trasiga axeln ersattes med en ny och på onsdagen var det återigen dags att visa upp skapelsen. Inte lika många åskådare den här gången men de som kom fick se och höra en jetmotor i full aktion.- Och nu fick lärarna se med egna ögon att vår motor fungerar, säger de.
Inom kort tar Patrik och Jim studenten. Båda två siktar de uppåt, mot ett jobb i skyn som piloter.
Eller måhända flygtekniker?
- Vem vet. Det kanske vore omväxlande att jobba med båda delarna, avslutar Jim Hörberg.