- Bolagen har sammanträden och så har vi en gemensam konferens på tåget som har alla bekvämligheter som sovvagnar, konferensvagn och restaurangvagn, berättar Jan-Eric Sandberg när tåget bromsar in på bangården i Arvidsjaur för en stunds växling.
IBAB:s styrelsesammanträde kom till stora delar att handla om bolagets strävanden att öka godstrafiken på banan.
Godståg med trävaroro
- Den 16 oktober börjar vi köra två godståg i veckan med trävaror från Vilhelmina. Sågen i Vilhelmina har själva begärt att få frakta sitt gods på järnväg söderut via Östersund och vi är glada att vi i samarbete med trafikoperatören Green Cargo kan tillgodose deras behov, säger Ulf Eliasson, vd för IBAB.Sandberg och Eliasson ser också med stort intresse på utvecklingen med stigande världspriser på metall.
- Priserna är höga och gruvföretagen sneglar på fyndigheter som tidigare inte varit lönsamma att utvinna. Det gäller inte minst den nedlagda gruvan i Stekenjokk som enligt uppgift är på väg att öppnas igen, säger Sandberg.
Han noterar vidare att lyckosam prospektering har lett till fynd av intressanta mineralfyndigheter på flera andra håll i inlandet, bland annat i Glommersträskområdet.
- Vi hoppas givetvis på att det återigen ska rulla malmtåg på Inlandsbanan och på tvärbanan Arvidsjaur-Jörn, säger han.
Efter ankomsten till Gällivare träffade IBAB-folket företrädare för Bergsstaten som informerade om de aktuella gruvplaner som finns längs Inlandsbanans sträckning.