Facebooksatsning ska marknadsföra Arvidsjaur

Kommunen marknadsför sitt samhälle på Facebook. Informatören Kent Norberg kan se hur Arvidsjaurs sida växer för varje dag. Nu efterlyser han utbildning för att kunna hantera faror och möjligheter med sociala medier.

Kent Norberg, informationsansvarig på Arvidsjaur kommun, har i två veckor skött om den nyskapade sidan Arvidsjaur på Facebook och önskar riktlinjer för hur sociala medier ska användas.

Kent Norberg, informationsansvarig på Arvidsjaur kommun, har i två veckor skött om den nyskapade sidan Arvidsjaur på Facebook och önskar riktlinjer för hur sociala medier ska användas.

Foto: Joel Gustafsson

ARVIDSJAUR2010-03-15 06:00
På mindre än två veckor har Arvidsjaurs Facebooksida fått cirka 800 fans.
Kent Norberg är informationsansvarig på kommunen och han startade sidan efter att ha diskuterat sociala medier med andra informatörer från länet i slutet av februari. Gensvaret har varit stort.
- Det är en slags hyllningssida över Arvidsjaur. Vi har redan Arvidsjaurs kommuns hemsida, men det här tillför en ytterligare dimension, säger Kent Norberg.
Mötesplats för utflyttade
Den främsta anledningen till att han startade sidan var att skapa en mötesplats för utflyttade Arvidsjaursbor som saknar sin hemkommun och personer från kommunen som vill tipsa om händelser.
Men också för att skydda varumärket Arvidsjaur.
- Vi ville skynda oss att ta namnet Arvidsjaur. Om någon annan tar det är det låst.
Sidan kommer att vara en mötesplats och Kent Norberg kommer inte att utöva någon slags censur om någon är kritisk mot orten. Men med Facebook kommer även flera faror. Kent Norberg ser på satsningen med kritiska ögon.
- Vad gör vi om det här barkar iväg? Om en massa felaktig information hamnar på sidan?
Han påpekar att Facebooksidan inte ska vara ett sätt för allmänheten att komma i kontakt med politiker och tjänstemän. Då får man gå genom kommunens hemsida eller växel. Men frågetecknen är flera och tills vidare är Kent Norberg försiktig med vad han skriver och lägger ut.
Efterlyser regler
- Kan man kalla det här för en offentlig handling? undrar han.
Marknadsföring genom sociala medier som Facebook är nytt för kommuner och Kent Norberg ropar efter utbildning.
- Egentligen vet vi inte vad vi ska ha det till och hur vi ska använda det. Vi behöver veta vilka konsekvenser och regler som finns.
FAKTA Facebook
Facebook är ett socialt nätverk där man kan umgås med andra över internet. Man kan skicka meddelanden, skriva på andras anslagstavlor, lägga upp bilder och skapa grupper och sidor. Facebook har över 400 miljoner aktiva användare och medelanvändaren tillbringar 55 minuter på sidan varje dag.
Regeringen vill att fler myndigheter ska använda sociala medier. Inom kort kommer regeringen att ge e-delegationen i uppdrag att ta fram riktlinjer om myndigheters användande av sociala medier som Twitter och Facebook. Det beskedet gav kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell (KD) den 5 mars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om