Tredje Ă„ret pĂ„ naturvetenskapliga linjen har en lite annorlunda avslutning pĂ„ sina kemilektioner. LĂ€raren Lise-Lotte Ăsterlund har nĂ€mligen pĂ„ egen hand kommit pĂ„ ett CSI-inspirerat koncept. Eleverna har ett mordfall som ska lösas med hjĂ€lp av olika metoder.
â Ja det Ă€r vĂ€l egentligen lite av en skandal, varje Ă„r sĂ„ sker ett mord hĂ€r pĂ„ Sandbackaskolan, sĂ€ger Lise-Lotte och skrattar. I Ă„r heter offret Karl von Lin.
Det hÀr Àr tredje gÄngen som elever i sista lÀsÄret utifrÄn ett mordfall ska testa pÄ olika kriminaltekniska tekniker.
â Det första Ă„ret kom det hit en kriminaltekniker frĂ„n LuleĂ„, det andra Ă„ret sĂ„ Ă„kte vi dit, men i Ă„r hade de tyvĂ€rr sĂ„ mycket att göra sĂ„ det gick inte. Men det har förstĂ„s varit otroligt lĂ€rorikt, sĂ€ger Lise-Lotte.
Arbetet med mordfallet har pÄgÄtt sedan i höstas och nÀrmar sig en upplösning.
â Vad vi kommit fram till Ă€r att det hĂ€r antagligen Ă€r karriĂ€rbetonat, att den avlidne hade en högt uppsatt position, berĂ€ttar Andreas Möller. De har utfört blodgruppsbestĂ€mningar, av lĂ„tsasblod, kollat fingeravtryck och sĂ€krat bevis vid brottsplatsen.
I tid och otid har Àven de fyra misstÀnkta lÀrarna tagits in för förhör.
â Det hĂ€r Ă€r en praktisk tillĂ€mpning av det som gjorts under tidigare lektioner. Mycket av det de kommer fram till grundar sig ju i undervisning som vi tidigare haft. Mina kollegor har förstĂ„s ocksĂ„ en stor del i det hela. Utan dem skulle det ju inte gĂ„, de gĂ„r med pĂ„ att tas in pĂ„ förhör i princip nĂ€r som helst, Lise-Lotte.